لوله پلی اتیلن تک جداره



استفاده از لوله پلی اتیلن تحت فشار در حدود ۷۰ سال در صنایع مختلف اروپا و سپس ایالات متحده آغاز شد. از جمله کاربری‌های حال حاضر لوله پلی اتیلن می‌توان انتقال آب (سیستم‌های آب‌رسانی، آبیاری تحت فشار و …)، انتقال و جابجایی سیالات شیمیایی، سیالات خنک‌کننده و گرم‌کننده، قطعات مختلف مصرفی در صنایع خودروسازی، استفاده از لوله پلی اتیلن به عنوان پوشش محافظ و عایق کابل‌های برق و فیبر نوری و مصارف گوناگون و مختلف دیگر را نام برد.
لوله پلی اتیلن تک لایه یا تک جداره، از جمله این لوله‌ها است که می‌توان از آن در فشارهای بین ۲ تا ۴۰ اتمسفر (بسته به مواد اولیه و قطر و ضخامت لوله) در صنایع مختلف استفاده کرد. ویژگی‌های منحصر بفرد لوله پلی اتیلن نسبت به انواع دیگر لوله‌ها (فولادی، آزبست، و …) باعث گردیده است که سرعت رشد استفاده از این لوله‌ها در شبکه‌های انتقال و توزیع آب و سیستم‌های آبیاری تحت فشار نسبت به دیگر موارد بسیار بیشتر باشد. مصرف لوله پلی اتیلن با گذشت زمان رشد چشمگیری داشته و این رشد فزاینده به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت مواد اولیه لوله پلی اتیلن با کیفیت بهتر، باعث شده است تا نسل جدیدی از لوله پلی اتیلن‌های گرید به وجود بیاید.

مهم ترین ویژگی‌های کارکردی لوله پلی اتیلن

  1. استحکام دراز مدت:
    استحکام دراز مدت یا مبنای طراحی هیدرواستاتیکی لوله، تعیین کننده عمر یک لوله در یک فشار و دمای معین است و معمولا توسط یک سری آزمون در فشار و دماهای مختلف در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌شود که لوله پلی اتیلن فراز تجهیز راویس دارای عمر ۵۰ سال و بیشتر می‌باشند.
  2. مقاومت در مقابل رشد سریع ترک:
    رشد سریع ترک نقص بسیار مهمی است که به کرّات در خطوط انتقال فولادی دیده می‌شود، ولیکن لوله پلی اتیلن به علت دارا بودن استحکام ضربه ای بالا مقاومت بسیار خوبی در مقابل رشد ترک از خود نشان می‌دهند
  3. ضریب انبساط لوله پلی اتیلن:
    ضریب انبساط برای محاسبات مربوط به میزان فشار بر لوله و اتصالات لوله‌ها و خاک اطراف لازم است.

    ماده ضریب انبساط گرمایی خطی انبساط نهایی لوله
    پلی اتیلن(MDPE) ۱.۶*۱۰-۶ ۱۶.۷
    پلی اتیلن سنگین(HDPE) ۱.۶*۱۰-۶ ۱۶.۷
    PEX ۱.۷*۱۰-۶ ۱۸.۲
    فولاد ۱.۲*۱۰-۷ ۱.۲
    پی وی سی ۹*۱۰-۵ ۱.۹
  4. رسانایی گرمایی:
    میزان گرمایی که یک لوله پلاستیک می‌تواند از طریق دیواره خود منتقل کند ، وابسته به رسانش گرمایی لوله است. میزان رسانانش گرمایی پلی اتیلن ۴۳/۰ w/mok می‌باشد.(ASTM C177)
  5. مسایل بهداشتی:
    برای انتقال آشامیدنی، بهداشتی بودن مواد موجود در لوله اهمیت دارد؛ مواد اولیه موجود در لوله پلی اتیلن تک جداره فراز تجهیز راویس با توجه به اینکه مورد تهاجم میکروارگانیک ها قرار نمی‌گیرند در سیستم آب شرب نیز کاربرد بسیاری دارند.
  6. پایداری گرمایی و پرتو فرابنفش:
    مواد اولیه تولید لوله پلی اتیلن تک لایه یا تک جداره که معمولاً به صورت گرانول ارائه می‌شود دارای پایدار کننده‌های گرمایی و نیز پایدارکننده پرتو فرابنفش می‌باشند که در برابر هوازدگی و اثرات بیرونی لوله را محافظت کنند.

مزایای لوله پلی اتیلن برای آب رسانی

  1. قابلیت اتصال آسان
  2. انعطاف‌پذیری بالا
  3. نصب آسان و کم هزینه
  4. عمر طولانی، دوام و کاهش هزینه‌ها
  5. مقاومت در مقابل خوردگی و اثر مواد شیمیایی
  6. کاربرد آسان
  7. ضریب اصطکاک کم پلی اتیلن و ثابت بودن آن در طول کاربرد