منهول پلی اتیلنی



گروه صنعتی فراز تجهیز راویس جزء بزرگترین تولیدکنندگان منهول پلی اتیلن در سطح کشور می‌باشد منهول‌های تولیدی این شرکت در سیستم‌های فاضلاب خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.با توجه به استفاده روز افزون از محصولات پلیمری در صنایع مختلف جهان این محصول می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع منهول‌های بتنی و سایر منهول‌های ساخته شده از مصالح بنایی باشد.از مشخصات منهول‌های گروه صنعتی فراز تجهیز راویس که باعث کاربرد وسیع آن‌ها در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه و خطوط انتقال فاضلاب شهری شده است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

وزن سبک

بعلت کمتر بودن چگالی پلی اتیلن در مقایسه با بتن، وزن منهول‌های پلی اتیلن در مقایسه با منهول‌های بتنی بسیار کمتر می‌باشد، لذا این مساله باعث آسان تر و کم هزینه تر شدن عملیات حمل و نقل و نصب می‌شود. مزیت دیگر وزن پایین منهول‌های پلی اتیلن در این نکته نهفته است که در زمینهای باتلاقی و شنی که امکان زیرسازی مناسب برای منهول‌های سنگین وجود ندارد و بعلت سستی زمین امکان نشست منهول وجود دارد، این نوع منهول‌ها از خطر نشست و فرو رفتن در زمین کاملا مصون می‌باشند.

انعطاف‌پذیری

منهول‌های پلی اتیلن نیروهای ناشی از زلزله و دیگر نیروها را بعلت قابلیت انعطاف‌پذیری به راحتی تحمل می‌کند.

مقاومت شیمیایی بالا در مقابل خوردگی

طبیعت خنثی پلی اتیلن باعث دوام و مقاومت بالای منهول‌های پلی اتیلن در محیط‌های خورنده شیمیایی و اسیدی نظیر فاضلاب‌ها می‌شود.

زبری کم

ضریب زبری پایین سطح داخلی منهول‌های پلی اتیلن، احتمال چسبیدن مواد معلق و گل و لای به آن را کاهش می‌دهد وحتی در صورت ته‌نشینی گل و لای بر روی سطح داخلی آن با اولین جریان شدید آب یا فاضلاب کاملا شسته و تمیز می‌شود. که این خود باعث ساده‌تر شدن جریان سیال و افزایش میزان انتقال سیال می‌شود.

سرعت نصب بالا

یکی از مهمترین مزایای استفاده از منهول‌های پلی اتیلن سرعت نصب بالای آن‌ها می‌باشد.این مساله نتیجه پیش‌ساخته بودن و سبک بودن منهول‌های پلی اتیلن است که خوشبختانه در دنیای امروز با وجود محدودیت‌های زمانی، مکانی و ترافیکی در شهرهای رو به رشد از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

انعطاف‌پذیری در تولید

منهول‌های پلی اتیلن در سایزها و شکل‌های مختلف و متنوع قابل تولید می‌باشند.

توانایی تولید براساس استاندارد بین امللی و ملی کشور

با توجه به انعطاف‌پذیری بالا در خط تولید و همچنین حضور متخصصین کارآمد، گروه صنعتی فراز تجهیز راویس قادر به تولید تمامی منهول‌ها طبق استانداردهای ملی و بین امللی نظیر ASTMF1759 می‌باشد.

استحکام بالا در برابر ضربه

با توجه به انعطاف‌پذیری ذاتی پلی اتیلن و خاصیت ضربه‌پذیری آن، منهول‌های ساخته شده از پلی اتیلن از مقاومت بالایی در برابر ضربات وارده در حین حمل و نقل یا پروسه نصب برخوردارند.

طول عمر بالا

بدلیل استفاده از پلی اتیلن، این نوع از منهول‌ها از طول عمر بسیار بالایی ( بیش از۵۰ سال ) برخوردارند.

انواع منهول‌های پلی اتیلن

الف – منهول‌های گذرمستقیم

این منهول‌ها برای استفاده در نقاط عطف لوله که دارای چندین اتصال ورودی و خروجی می‌باشد طراحی گردیده است. از جمله موارد استفاده از این منهول‌ها می‌توان به انشعاب‌گیری و نیز تجمیع اتصالات خانگی اشاره نمود. این نوع از منهول‌ها برای استفاده در لوله‌ها ی با اتصالات ورودی و خروجی تا قطر ۷۰۰ میلیمتر مناسب می‌باشند. در این حالت یک لوله ۱۰۰۰یا ۱۲۰۰ میلیمتر در مسیر به عنوان آدم رو استفاده می‌شود. انتهای منهول‌های ساخته شده از پلی اتیلن ساختار جوش‌خورده داشته، بنابراین از نظر آب‌بندی کاملا مطمین می‌باشند. در پاره ای اوقات بر حسب ضرورت می‌توان برای سایزهای بالاتر از ۸۰۰ میلیمتر از لوله بزرگتر از ۱۰۰۰ میلیمتر استفاده کرد. لازم به ذکر است این گونه منهول‌ها با توجه به نوع ساختار و نوع مسیر انتقال سیال به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • نوع اول به شکلی است که لوله ورودی بدون هیچ گونه برشی از دیواره منهول وارد و از سوی دیگر خارج می‌شود که در این حالت پلیت کف نقش محل ایستادن فرد بابت بازرسی مسیر را دارد.
  • نوع دوم به شکلی است که لوله ورودی پس از وارد شدن به منهول از دیواره کناری برش خورده وسپس لوله خروجی از دیواره روبروه یا کناری با ارتفاع و زاویه یکسان یا متفاوت خارج می‌شود که این سبک منهول برای تولید منهول‌های ریزشی بسیار کارا خواهد بود.

ب – منهول‌های جانبی (tangential shaft)

برای سایزهای بالاتر از ۱۰۰۰ بهترین و اقتصادی ترین راه حل، منهول‌های جانبی است. در این نوع منهول به جای قراردادن شفتی بزرگتر از قطر لوله در مسیر لوله‌گذاری، لوله ای به قطر ۱۰۰۰ میلیمتر به عنوان آدمرو مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین نحو که در کناره لوله هم قطر با مسیر لوله‌گذاری شفت مماس شده و با تعبیه پله و پلیت در کف شفت امکان بازدید را مهیا می‌سازد. این روش باعث کم شدن مقدار خاک برداری، سرعت اجراء و سهولت اجراء می‌شود. به طور نمونه برای لوله ۲۰۰۰ میلیمتر می‌بایست از شفت بزرگتر از ۲۵۰۰ میلیمتر استفاده کرد که با جایگزین نمودن آن با منهول پلی اتیلن جانبی (۱۰۰۰ به ۲۰۰۰) می‌توان به اختلاف وزنی در حدود ۱۲ برابر رسید.