منظور از لایروبی چیست؟



لایروبی

برداشتن هر نوع روسوبات تهنشین شده در نهرها و کانال های رو باز سر بسته و زیر پله را لایروبی گویند .

لایروبی عبارت است از استخراج و یا جابجایی خاک یا سنگ که توسط کشتی لایروبی انجام می گیرد . در این میان کشتی لایروبی به کشتی هایی اطلاق می شود شناور آن را مجهز به تجهیزات جابجایی و استخراج خاک یا سنگ کنند .

به طور معمول فعالیت های لایروبی به دو صورت انجام می پذیرد ؛

  • لایروبی احداث که برای بار اول انجام می پذیرد .
  • لایروبی به منظور نگهداری که به دو شکل ادواری و منظم است .

اهداف لایروبی

فعالیت های لایروبی اهدافی را در پی دارد که به اختصار شامل عمیق کردن رودخانه ها و یا دریاچه ها و یا حوضچه بنادر ، پرکردن گودی ها در زیر آب یا خشکی ، جایگزین مواد با کیفیت خوب و مناسب بجای مواد ضعیف در زیر آب مثلا در ساختمان و ابنیه برای فوندانسیون و بازیافت با مواد مناسب و مهم تر از همه توسعه محیط زیست ، استخراج مواد تمیز و قرار دادن روی مواد آلوده به عنوان لایه پوشاننده از آلاینده ها استفاده می شود . زیستگاه هایی وجود دارند که به منظور استخراج و قرار دادن ، مناسب و مساعدتر از زیستگاه هایی مانند زمین های در معرض جزر و مد مداوم کنار ساحل هستند .

توضیح اینکه باتوجه به اهمیت کاهش محدودیت های حاصل از عمق آب و نیز به منظور آبراهه هایی برای تردد کشتی ها ، ایجاد تسهیلات در لنگرگاه و حوضچه بنادر و ایجاد کانال عمیق تر لایروبی به عنوان کاری غیر قابل اجتناب در صنعت دریا نوردی در نظر گرفته می شود که باعث تردد شناورها در داخل حوضچه و یا کانال می شود .

یک پروژه لایروبی اهمیت به سزایی دارد زیرا در حین اجرا نه تنها باعث تنظیم عمق و کاهش فرسایش می شود بلکه با استفاده مجدد از مواد حاصل از لایروبی اثرات مثبت و منفی محیط زیست را نیز در پی خواهد داشت .

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *