انواع پلی اتیلن موجود در بازار(قسمت ۱)



انواع پلی اتیلن

در این نوشته با انواع مختلف پلی اتیلن آشنا خواهیم شد :

HDPE پلی اتیلن با چگالی بالا (پلی اتیلن سنگین)

اگر در حین فرآیند سنتز پلی اتیلن ، تمهیدات لازم برای جلوگیری از به وجود آمدن شاخه‌های جانبی در نظر گرفته شود ، یعنی تعداد زنجیرهای جانبی کم و طول آن‌ها کوتاه باشد ( بین ۲ تا ۴ اتم ) امکان نزدیک شدن زنجیرهای اصلی به یکدیگر و تشکیل ساختارهای بلوری ( با سرد شدن مذاب پلی اتیلن ) به وجود می‌آید . با توجه به اینکه در ساختار بلوری زنجیرها به یکدیگر نزدیک‌تر هستند ، چگالی چنین ماده‌ای افزایش می‌یابد . به این گونه پلی اتیلن یا HDPE یا پلی اتیلن سنگین می‌گویند ، بلورینگی این پلیمر به ۸۰ تا ۹۵ درصد می‌رسد که این موجب می‌شود تا چگالی این محصول به بیش از ۹۴۱/۰ گرم بر سانتی‌متر مکعب برسد ، نقطه ذوب این گونه از پلی اتیلن در محدوده ۱۳۸-۱۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد .
مزایا: ازمهمترین ویژگی‌های HDPE که سبب کاربرد وسیع آن شده است می‌توان به مدون و استحکام بالای آن اشاره کرد .
معایب : از جمله معایب آن می‌توان به نفوذ پذیری بالا در برابر اکسیژن ، هیدروژن ، بو، عطرها ، نرمی ونرمی پایین آن در مقایسه با سایر پلیمرها اشاره نمود .

دیگر خواص

اشیای ساخته شده از این پلیمر دارای خواص عمومی خوب ، حالت نرمش زیاد، سطح خارجی سخت ، مقاومت الکتریکی خوب و بدون بو مزه و دارای خواص شیمیایی مقاوم در برابر اسیدها ، بازها ، الکل‌ها و مقاومت کم در مقابل اتر ، کتون ، استر ، روغن و چربی می‌باشند . به همین دلیل برای ساخت چربی‌گیر پلیمری مناسب به حساب می‌آید.
-کابردها : از جمله کاربردهای آن می‌توان به ساخت ظروف خانگی ، اسباب بازی ، لوازم پزشکی ، فیلم ها و ظروف بسته‌بندی ، بطری‌های قالب گیری شده دمشی ، انواع قالب گیری تزریقی و لوله پلی اتیلن انتقال آب ، گاز و فاضلاب اشاره نمود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *