خواص و مشخصات مکانیکی لوله کاروگیت



لوله ها از نظر مقاومت به ۲ دسته انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر  یا سخت طبقه بندی و دسته بندی میشوند .

لوله های انعطاف پذیر به آن دسته از لوله هایی اطلاق می شود که در شرایط بارگذاری امکان تغییر شکل ، حرکت و جابجایی بدون آسیب دیدن بدنه و دیواره را دارد که لوله کاروگیت و بطور کلی تر انواع لوله دوجداره  پلی اتیلن مانند کاروگیت ، اسپیرال ، کارواسپیرال و کورتیوب چنین خصوصیت را دارند . تغییر شکل در لوله انعطاف پذیر در حدود ۲۰ درصد قطر لوله است .

ولیکن لوله غیر انعطاف پذیر یا سخت به انواعی از لوله ها اطلاق می شود که در شرایط بارگذاری امکان تغییر شکل کافی را ندارد . تغییر شکل در لوله غیر انعطاف پذیر کمتر از ۲ درصد می باشد .

انعطاف پذیر بودن و قابلیت تغییر شکل بطور کلی اجازه انتقال نیروها و تحمل نیرو ها را راحت تر می کند در حالی که در لوله های سخت و غیر انعطاف پذیر بخش اعظم نیرو و فشار های بارگذاری شده بجای این که به خاک و مصالح اطراف لوله انتقال پیدا کند ،  به بدنه و دیواره لوله انتقال می یابد و این مسأله منجر به ایجاد شکستگی در بدنه و دیواره لوله می گردد .

پس یکی از دلایل مهمی که دانشمندان و کارشناسان صنایع مختلف همچون صنعت تصفیه و فاضلاب اقدام به استفاده از لوله کاروگیت برای پروژه های خود نمودند همین مسأله بود چرا که بارگذاری لوله در زیر زمین با هدف انتقال ثقلی سیال همواره با مشکلات فراوانی در زمان اجرا و در زمان بهره برداری روبرو بوده است که لازم است تا حد ممکن مشکلات مربوطه کاهش یابد .

از جمله این مشکلات می توان به موارد ذیل اشاره نمود ؛

  • خورندگی در برابر رطوبت
  • خورندگی در برابر سایش
  • شکستگی در برابر رانش و زلزله و فشارهای بالا سری و جانبی
  • دوام و طول عمر لوله به کار رفته شده در پروژه مربوطه
  • خورده شدن توسط موجودات جونده
  • سرعت کارگذاری لوله

پس با بکارگیری لوله کاروگیت می توان مشکلات اعلامی فوق را تا حد قابل توجهی کاهش و یا بطور کلی حذف کرد ، چرا که لوله کاروگیت مقاومت بالایی در برابر خورندگی ، سایش و شکستگی را در صورت رعایت راهنمای نصب ، همچنین با توجه به این که لوله کاروگیت یک نوع لوله انعطاف پذیر است مقاومت بالایی در مقابل شکستگی  دارد و از طرفی به علت سبک بودن سرعت اجرای پروژه های با استفاده از لوله کاروگیت از سرعت بالاتری برخوردار است و چون پلی اتیلن ارزش غذایی ندارد توسط جوندگان جویده نمیشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *