راهنمای نصب لوله پلی اتیلن دوجداره ۱۸



۶- دوام و طول عمر

دوام یک لوله توسط مشخصات فیزیکی و شیمیایی محیط آن شامل آب فاضلاب ، گاز ها و خاک تعیین می شود . طول عمر تعیین کننده ی هزینه و قیمت واقعی می باشد . لوله های پلی اتیلن فراز تجهیز راویس با مدنظر قراردادن پلی اتیلن سنگین و با خواص فیزیکی و شیمیایی طراحی شدند که قابلیت مقاومت در برابر تاثیرات محیطی و سایر شرایط مانند جابجایی خاک در شرایط یخ زدگی و آب شدن و محیط های خورنده دارا باشند . مطالعات و اطلاعات موجود نشان می دهد که طراحان می توانند یک عمر ۵۰ ساله یا بیشتر برای لوله های پلی اتیلن در کاربردهای مختلف در نظر داشته باشند .

خوردگی توسط فعل و انفعالات شیمیایی و سایش دو عامل بسیار رایج و موثر بر عمر خطوط لوله ی آب به ویژه در موارد حضور جریان های فاضلابی در سرعت بالا می باشند.

 

۱-۶- خوردگی

خوردگی شیمیایی در لوله ها در حضور خاک و آب حاوی اسید ها ، بازها ، نمک های حل شده و پسماندهای شیمیایی یا آلی (صنعتی یا طبیعی) رخ می دهد . آب های زیر زمینی ، آب های سطحی ، فاضلاب ، باران اسیدی ، محیط های دریایی و آب ریز گاه های معدنی همه شامل آلاینده های مذکور می باشند . امکان خوردگی در نواحی بسیار مرطوب یا مناطق بسیار خشک وجود دارد .

مواد اصلی مورد استفاده در لوله ها را میتوان به دو دسته تقسیم بندی نمود : مواد خنثی (مانند پلاستیک ها ) و مواد غیر خنثی (از قبیل استیل و بتن) . شکل ۳۰ مقادیری PH که هر دسته از این مواد در آن مقاومند را نشان می دهد.

 

۲-۶- سایش

سایش دومین عامل از بین رفتن خطوط لوله ی آب می باشد و دوام لوله را به خصوص در سرعت بالا تحت تاثیر قرار می دهد . ساینده هایی مانند سنگ ها خرده ریزه ها می توانند موجب سایش مکانیکی در طول دیواره ی داخلی لوله شده و موجب سایش زود هنگام سطح شود . وسعت این مسئله به نوع ساینده ، فرکانس عبور مادهی ساینده از داخل لوله ، سرعت جریان و جنس لوله بستگی دارد . نتایج مطالعات در کانادا ، ایات متحده و اروپا نشان می دهد که لوله های پلی اتیلن سنگین دارای مقاومت بالاتری نسبت به استیل و بتن در برابر سایش هستند . در واقع در آزمایش های انجام شده در ایالات متحده و اروپا ، فرسودگی پلی اتیلن سنگین ۱۰مرتبه کمتر از استیل و بتن بوده است .

 

ادامه دارد…

۲ نظر در مورد «راهنمای نصب لوله پلی اتیلن دوجداره ۱۸»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *