محاسبات استاتیکی لوله پلی اتیلن قسمت ۵



کیفیت محاسبات استاتیکی

استاندارد ATVA127 یک صفحه کاری مشخصی برای لوله پروفیلی خارجی و لوله خاص اما مهم دارد که در اصطلاح معروف است (کیفیت محاسبات و مدارک ایستایی ) که در گذشته محاسبات استاتیکی لوله پروفیلی برطبق برنامه ای بنام Equivalet wall thickness یا همان مقاومت برابر با ضخامت بدنه محاسبه می شود . با نگاهی به استاندارهای این گونه لوله ها میتوانیم به این مساله دست پیدا کنیم که مهندسین برای هر پروفیلی یک عدد و مقدار خاص درجه ضخامت بدنه پیدا خواهیم کرد . به عنوان مثال ضخامت بدنه پروفیل KR510 طبق مستندات ارائه شده از طرف مهندسین برابر است با ۳۶/۲۰ میلیمتر.

این روش در اصل همان روشی است که برای محاسبه میزان مقاومت لوله پروفیل دار فقط ، مقاومت ضریب های ایمنی و طول عمر یک لوله پلی اتیلن تک جداره مورد محاسبه قرار میگرفت . اگر کمی دقت کنیم میبینیم که حتی در زمان های گذشته نیز هیچ  وقت از محاسبات مقاومت حلقوی در جهت تعیین میزان مقاومت یک لوله استفاده نمیشد . لذا با همه این بخش ها ، مهندسی رفتار لوله در زمینی در کشور آلمان به نحوی همیشه با مهندسی رفتار محصولات در صنعت ساختمان مرتبط بوده و هست . حال در این زمان که لوله متعددی با ساختارهای مختلف وارد بازار شده است ، مهندسین این امر دریافته اند که تفاوت بسیار زیادی بین کیفیت انواع این نوع محصولات وجود دارد که این خود به دلیل ساختارهایی است که در هریک از این محصولات استفاده شده است .

این اختلاف کیفیت در محاسبات استاتیکی و نیز موارد همچون Equivalet wall thickness و یا حتی ساختار واقعی پلی اتیلن نشان داده نشده است و وقتی که لوله متعدی وارد بازار شدند و نتواستند از پس فشارهای وارده در شرایط مورد نظر برآیند استاندارد محاسبات استاتیکی در آلمان و اروپادر سال ۲۰۰۰ تغییر کرد . از آن زمان به بعد همیشه یک مدرک جهت اثبات محاسبات وجود دارد که در این حال جمله ای به شرح ذیل جهت اطلاع ارائه می شود :

لوله پروفیلی را نمیتوان از طریق مقاومت حلقوی و همچنین محاسبات مربوط به ضخامت جداره مورد قیاس قرار داد.

مدارک اثبات مقاومت پروفیل در استاندارد ATV

مهندسین و متخصصین طی مطالعات گسترده خود بر روی لوله پلی اتیلن از نوع پروفیل به این نتیجه رسیدند که مقاومت لوله و مقاومت لوله پروفیل از درجه اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که همین متخصصین در طی یک جمله به شرح ذیل نظر خود را جهت اطلاع ارائه نمودند :

درجه اهمیت مقاومت پروفیل از مقاومت خود لوله بالاتر و بیشتر می باشد .

از جمله ای که در بالا مطرح شد میتوان به این مسئله دست یافت که اگر لوله تحت شرایط باز نتواند تحول از خود نشان بدهد و شکلش عوض بشود پروفیل باید همچنان در وضعیت خود باقی بماند . دلیل این مساله این است که اگر پروفیل شکل خود را حفظ کند آن وقت تغییر شکل لوله به صورت خطی و قابل کنترل خواهد بود ولی اگر پروفیل شکل خود را نتواند حفظ کند تغییر شکل لوله به صورت خطی نیست و غیرقابل کنترل خواهد بود .

جهت کنترل این رفتار در محاسبات استاتیکی مدارک مربوط به پروفیل مورد نظر میایست توسط یک سازمان مستقل که براساس آزمایشات تجربی بنا شده است کنترل و بررسی شود که این مساله در باکو به عنوان اولین شرکت تولید سازمان (LGA) صورت گرفته است گواهی نامه اخذ شده از سازمان LGA خود به عنوان یک سند در جهت اثبات مقاومت پروفیل مورد استفاده در شرکت باکو  طبق استاندارد ATV127میباشد .

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *