گزارش محاسبات استاتیکی لوله های پلی اتیلن (قسمت پنجم)



هرچند کلاس های استاتیکی مربوط به لوله ها در گذشته توسط سازندگان برای لوله ی با سایز پایین و آن هم استفاده در منازل ابداع شد نه برای شرایط خارجی .

پس همیشه باید در ذهن داشته باشیم که کلاس های مقاومت حلقوی از طرف تولید کنندگان در جهت حل مشکل و راحتی کار خودشان ارائه شد . نه برای حل مشکلات  مصرف کنندگان یک مهندس می بایست همیشه به این نکته توجه داشته باشد .

Over – engineering

در مطلب قبلی به نوعی در رابطه با مساله Over  engineering اشاره شد و مثال هایی در زمینه های مختلف جهت بیان آن و تفهیم آن ارائه شد . حال در این قسمت میخواهیم مطالبی بسیار مهم در این باره بابت لوله بیان کنیم .

یکی از مزایای اصلی یک  لوله پلاستیکی ، انعطاف پذیری آن می باشد و بدان معنی است که یک لوله پلاستیکی تحت شرایط سنگین به طور کاملا کنترل شده دچاره یک سری تغییرات شکلی می شوند ولی بعد از برطرف شدن فشار دوباره به حالت اول برگشته و آماده دریافت فشارهای بعدی می شوند . حال اگر ما برای انتخاب لوله از کلاس های متفاوتی مانند SN4 و یا حتی  SN8  استفاده کنیم تنها چیزی که بدست خواهیم آورد مقاومت بیشتر است ولی در مقابل مساله خیلی مهمی را از دست خواهیم داد که آن انعطاف پذیری لوله می باشد .

هر مهندسی در این زمینه شناخت و آشنایی کامل دارد . آیا تابحال از خود پرسیده اید که چرا بال های هواپیما را از یک جنس سخت درست نمی کنند ؟ دلیل این امر انعطاف پذیری است ، اگر مهندسین در جهت ساخت بالها از مواد سخت تر استفاده کنند دیگر انعطاف پذیری که در حال حاضر در بالها وجود دارد نخواهد داشت و به راحتی بالها شکسته می شود و یا حتی پرسیده اید که چرا مهندسین از سازه های بتنی سنگین در ساختمان ها که در مناطق زلزله خیر هستند استفاده نمی کنند ؟ دلیل این امر نیز عدم انعطاف پذیری مصالح می باشد ، به عبارتی آن مصالح به دلیل عدم انعطاف پذیری تنها در اثر یک تکان شکسته شده و فرو خواهد ریخت .

 

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *