اتصالات لوله کاروگیت



لوله کاروگیت یکی از انواع مختلف لوله های دوجداره پلی اتیلن موجود در بازار می باشد. لوله کاروگیت طبق استاندارد ملی ایران به لوله ای اطلاق می شود که دارای سطح داخلی صاف و بیرونی دندانه دندانه می باشد. که باتوجه به تعریف فوق الذکر میتوان لوله کورتیوب ، لوله کارو اسپیرال را نیز در این دسته از لوله ها یعنی لوله کاروگیت قرار داد هر چند که در استاندارد لوله کورتیوب را در دسته ای جدا از لوله کاروگیت قرار داده است .

لوله کاروگیت عموماً به دلیل انجام عملیات ویدیومتریک دارای سطح داخلی زرد و یا آبی می باشد، سطح بیرونی آن معمولا مشکی رنگ است.

اتصالات لوله کاروگیت باتوجه به نوع دستگاه تولید و ابعاد و اندازه های متفاوت پروفیل ها می توانند از کارخانه ای به کارخانه دیگر متفاوت باشد. لذا رعایت این نکته که خریدار لوله کاروگیت می بایست اتصالات مربوط به آن را نیز از همان کارخانه مربوطه تهیه نمایند ، مهم است و می بایست مد نظر خریدار قرار گیرد .

در ادامه به چند نمونه از اتصالات لوله کاروگیت اشاره می کنیم؛

  • اتصال لوله کاروگیت با استفاده از نری و مادگی و آببندی با واشر لاستیکی ؛

در این روش از اتصال ، لوله کاروگیت از طریق ساکت اسپیگوت و یا همان نری و مادگی به یکدیگر وصل می شود و عملیات آببندی نیز با استفاده از یک واشر لاستیکی که معمولاً از نوع EPDM می باشد و اکثرا در قسمت حلقه های نری قرار می گیرد انجام می پذیرد.

  • اتصال لوله کاروگیت با استفاده از کوپلینگ حرارتی ؛

در این نوع اتصال لوله های کاروگیت از قسمت انتهایی روبروی هم قرار می گیرند و یک عدد کوپلینگ حرارتی به نحوی که نصف آن روی یکی از لوله های کاروگیت و نصف دیگر روی لوله کاروگیت دیگر قرار می گیرد به یکدیگر وصل می شود و با کمک حرارت و عملیات اتصال و آب بندی صورت می گیرد.

  • اتصال لوله کاروگیت با استفاده از جوش اکستروژنی ؛

در این نوع اتصال همچون مورد قبلی لوله های کاروگیت از قسمت انتهایی روبروی هم قرار می گیرند و سپس با استفاده از دستگاه جوش اکستروژنی لوله های کاروگیت مربوطه به یکدیگر جوش داده می شوند.

این نوع از عملیات جوشکاری معمولاً در صورتی که قطر لوله کاروگیت کمتر از ۶۰۰ میلی متر باشد از بیرون و در صورتی که بالاتر از آن باشد از داخل انجام می پذیرد هر چند که در اقطار بالای ۸۰۰ امکان جوش دوطرفه ( از داخل و بیرون) نیز وجود دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *