منظور از لایروبی چیست؟ (قسمت دوم)



در قسمت ورودی یا دهانه حوضچه و یا کانال ، عکس العمل های  عبور کند ، شامل ترکیبی از نوسانات از جزر و مد موج است که به همین دلیل مواد توده داخل یا خارج ازساحل انتقال می یابد و مجددا در برخورد با مانع به  ساحل برگشت خواهد کرد .

در بسیاری از نقاط جهان شن و ماسه و لای حاصل از لایروبی ، در آبادسازی و ترمیم نواحی ، احداث ساحل ، جزایر مصنوعی و یا ساخت موج شکن ، مورد استفاده قرار می گیرد . استخراج این مواد میتواند توسط لایروب لنگری یا لایروب کششی انجام شود .

در حالت لایروبی لنگری در نقطه مناسب لنگر انداخته و به وسیله لوله کانالهایی به عمق ۲۰ متر  قطر ۷۵ متر حفر میکند . پس با استفاده از نیروی مکش ( ساکشن ) شن و ماسه و لای وارد لایروب می شود .

اما در حالت لایروب کششی شن و ریگ های اضافی و لای به بستر دریا برگشت می بابد . درمجموع آن چه حائز اهمیت است برای به حداقل رساندن اثرات زیان آور زیست محیطی و نیز به منظور دستیابی به بیشترین کارایی وبازده در عملیات لایروبی ، توجه به پارامترهای زیست محیطی تا حد زیادی موثر می باشد . باید عملیات لایروبی که گستردگی زیادی در منطقه دارد و تاثیرات زیست محیطی متفاوت نظیر خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و فیزیولوژیکی را دارد ، بررسی شود .

مهم ترین اثرات شیمیایی و فیزیکی لایروبی

  • یکی از مزایای مهم لایروبی افزایش مواد مغذی آب در طی پاشیده شدن آب بر سطح دریا است که موجب افزایش فیپوپلانگتون ها و رشد جلبک ها می شود . از طرفی پاشیده شدن آنها بر روی آب کنار ساحل ، در صورت وجود مراکز تفریحی و تفرجگاهی ، باعث می شود برخی از استاندارد های بهداشتی نقض گردد .
  • مورد دوم طی انجام عملیات لایروبی در بنادر، علی الخصوص عملیات ماهیگیری ، لنگرگاه ها و کانال ها باعث افزایش غلظت فلزات سنگین به ویژه در لنگرگاه های حمل مواد نفتی ایجاد می شود .

فلزات سنگین از جمله کادمیوم و نیکل ، ناشی از بقایای نفتی است که جذب رسوبات ریز دانه میشوند و در حین انجام عملیات لایروبی در داخل آب به صورت معلق در می آیند . این مواد باگذشت زمان به وسیله آب رقیق شده از غلظت آنها کاسته خواهد شد .ماهیت این مواد بسته به محل لایروبی تا حد زیادی متفاوت می باشد .

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *