مقایسه ای جامع از منهول های پروفیلین با منهول های بتنی



در سال ۱۹۷۷ فقط ۱۵ % از سازه‌ها در انتقال گاز ، آب و فاضلاب در اروپا را مواد ترموپلاستیک تشکیل می‌دادند ولیکن در سالهای اخیر این رقم به ۶۰% افزایش یافته و مصرف سایر سازه‌ها کاهش یافته است.

با وجود اینکه استفاده از منهول‌های پلی اتیلن روز به روز افزایش می‌یابد ولیکن رفتار آن‌ها در داخل خاک و روشهای طراحی آن‌ها هنوز در پرده‌ی ابهام می‌باشد، در حقیقت اکثر روش‌های طراحی امروزی قبل از پیدایش ترموپلاستیک‌های مدرن قابل انعطاف امروزی بوجود آمده اند و نمی‌توانند خواص ویسکوالاستیک آن‌ها را تحلیل نمایند.

با توجه به جوان بودن صنعت فاضلاب در کشور، کاستی‌هایی در روشهای اجرایی پروژه‌های فاضلاب به نظر می‌رسد که در این راستا می‌توان در کل به نقص مشخصات فنی و عمومی ، نقشه‌های تیپ ، استاندارد‌های تولید مصالح و عدم همخوانی قسمت‌های متشکله پروژه‌ها و جزییات اجرایی آن‌ها اشاره نمود.

به طور مثال بعد از گذشت سالها از اجرای طرح‌های فاضلابی هنوز در قسمت‌های زیادی از کشور هنوز از منهول‌های بتنی در ساختار متشکله شبکه فاضلابی استفاده می‌شود. این خود نا هماهنگی‌هایی در بهره برداری از این شبکه‌ها ایجاد می‌کند که تاثیرات خود را در سالهای آینده دارد. لذا در ذیل به اساسی ترین مشکلات در این مقوله اشاره می‌شود :

  1. سرعت عمل در اجرا با توجه به محل اجرا و شرایط فصلی با توجه به خاصیت تراکم کمتر نسبت به بتن
  2. عمر مفید این سازه در مقابل گازهای فاضلابی و فرسایش‌های فاضلابی بیشتر از سازه‌های بتنی است.
  3. نتایج مطلوب حاصله از نشت جو شکاری محل اتصالات از دو جهت قابل توجه است:
    الف) سطح آب زیرزمینی بالاتر از منهول: عدم نشت آب به داخل و جلوگیری از مختل شدن شبکه
    ب) سطح آب زیرزمینی پایین تر از منهول: جلوگیری از نشت فاضلاب در آب‌های زیرزمینی
  4. انعطاف‌پذیری در تولید منهول‌های پروفیلین , این قابلیت را می‌دهد که هرگونه سازه ای را بنا به شرایط محیطی نصب کنند.
  5. مقاومت مطلوب تر در برابر بارهای خارجی با رعایت بستر سازی مناسب با توجه به مقاومت حلقوی منهول‌های پروفیلین
  6. سبکی و سهولت در نصب ( نصب یکجا) و یکپارچه بودن سازه موجب کاهش قطر حفاری شده که از دو جهت مورد بررسی است:
    الف ) رفتار تقابلی خاک و سازه را مطلوب تر می‌سازد.
    ب) هزینه‌های اجرا و مرمت حفاری انجام شده را تا حد قابل توجهی کاهش داده و هزینه‌های حمل و عودت خاک را نیز کمتر می‌سازد.
  7. عمر انبار داری بالا منهول‌های پروفیلین بدلیل عدم تاثیر اشعه ما وراء بنفش Anti UV و انبار داری حجمی آن‌ها بدلیل وزن کمتر آنها.
  8. روش‌های متنوعی در اتصال منهول‌های پروفیلین می‌توان اعمال نمود که در سرعت عمل اجرا نقش بسزایی دارد.
  9. کلیه این سازه‌ها(منهول‌های پروفیلین ) به روش ساکت دار به ارتفاع ۳۰سانت بالاتر از تاج لوله اجرا شده که با توجه به فاصله ی تاج لوله تا سطح خاک دیواره نردبانی تهیه شده و به بدنه منهول متصل می‌شود.article10
  10. قطر کمتر سازه ای منهول‌های پروفیلین نسبت به سازه‌های بتنی با توجه به درصد ضریب زبری بالای این سازه‌ها نسبت به سازه‌های بتنی مزیت دیگری است که در این رده از تولیدات مطرح می‌باشد.
  11. سرعت شستشوی بالا سهولت در انجام این امر با توجه به خاصیت Self Cleaning (خود شویی) در منهول‌های پروفیلین را می‌توان مورد توجه قرار داد.
  12. در مقایسه هیدرولیکی سازه ای منهول‌های پروفیلین با دیگر سازه‌ها به راحتی می‌توان به این نکته دست یافت که از بالاترین خاصیت هیدرولیکی در عبور دادن فاضلاب برخوردار می‌باشند:article9
  13. این منهول‌ها بدلیل ساختار ملکولی تشکیل دهنده آن‌ها و نوع جوش‌های اتصال دهنده در برابر زلزله مقاوم می‌باشند که این خاصیت در منهول‌های بتنی بسیار ضعیف است.
  14. منهول‌های پروفیلین ۵۰ سال از نظر بهره وری و ۱۰۰۰ سال از نظر تغییر شکل دوام دارند.
  15. امکان ترمیم منهول‌های پروفیلین در حین بهره برداری از مزایای دیگر استفاده از این سازه‌ها نسبت به سازه‌های بتنی است.
  16. در گونه ای دیگر از سازه این منهول‌ها می‌توان حوضچه‌های شستشوی خودکار و دستی را به صورت آنی طراحی و به سهولت و با سرعت در محل نصب نمود ضمن اینکه این حوضچه‌ها دارای خاصیت خودشویی نیز می‌باشند.article8
  17. مقایسه قیمت‌های سازه ای بین منهول‌های پروفیلینی و بتنی:article7توضیح: کلیه منهول‌های در نظر گرفته شده از نظر تحمل فشار خاک نسبت به قوی ترین منهول‌های بتنی در سطح بالاتری قرار دارند.
    مزیت‌های استفاده از محصولات تولیدی این شرکت که در کاهش قیمت تمام شده موثر است:

    • قطر حفاری در اجرای پروفیلین بسیار کمتر از سازه‌های بتنی و آجری است.
    • ضریب ریزش خاک در اجرای سازه‌های پروفیلین تعلق نمی‌گیرد.
    • در سازه‌های پروفیلینی می‌توان شفت بتنی را بخاطر مقاوم بودن این سازه‌ها در برابر زلزله , حذف کرد.
    • حذف آیتم درناژ دور و ایزوله دور به خاطر آّب بند بودن ذاتی این محصول از دیگر مزیت‌های آن است.
  18. منهول‌های پروفیلین در مقابل سایش رفتاری بسیار متفاوت نسبت به سازه‌های بتنی از خود نشان می‌دهند که در روبه رو به نمودار آن اشاره می‌شود.
  19. یکی دیگر از مزایای منهول‌های پروفیلین امکان ایجاد انشعاب پس از اجرا می‌باشد که این امر بسیار سریع تر و ارزان تر از منهول‌های بتنی اجرا می‌شود.
  20. آخرین خاصیت منهول‌های در پروفیلین که شاید مهم ترین دغدغه اجرا کنند گان و بهره برداران از منهول‌ها باشد خاصیت ضد خوراکی بودن این منهول‌هاست که آن‌ها را در برابر میکرو ارگانیسم ها مقاوم می‌گرداند. این امر ضمن جلوگیری از عدم مختل شدن کار شبکه عمر مفید این سازه‌ها افزایش می‌دهد.
    لذا در آخر کلام جا دارد به این امر اشاره کرد که ما نسل امروز حافظ نسل فرداییم پس بیاییم با جلوگیری از تخریب محیط زیست در راستای ساخت سازه‌های بتنی این گونه سازه‌ها را تا جایی که امکان دارد به مواد آلی و جدید سوق داده و گامی نو را در عرصه وارد شدن به تکنولوژی روز جهانی برداشته و یک گام ، خود و نسل آینده را به سمت موفقیت جهانی سوق دهیم.article6