پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن



فاضلاب شهری و یا انسانی که معمولا در خطوط لوله های فاضلاب شهری جاری می باشد ، از واحد های مسکونی ، تجاری و یا حتی مجتمع های تفریحی می باشند . بطور کلی ۸۵ % آب مصرفی واحدهای فوق الذکر در نهایت تبدیل به فاضلاب می شود و به چاه های جذبی و سیستم های فاضلاب شهری هدایت میشوندکه این خود نه تنها باعث ایجاد هزینه های مازاد چه برای تصفیه کننده چه برای خود اهالی و استفاده کنندگان مراکز فوق الذکر می شود بلکه ( در صورتی که تخلیه فاضلاب تولیدی به چاه های جاذب و یا آبهای سطحی باشد ) موجب ایجاد آلودگی های غیر قابل جبران به محیط زیست محل زندگی مان میشود. پس برای اینکه از این مسئله جلوگیری شود لازم است حتما ً قبل از هدایت فاضلاب به سمت آب های سطحی و چاه های جاذب از طریق فرآیند های تصفیه فاضلاب که به روش های مختلفی همچون بیولوژیکی و یا A2O صورت می پذیرد ، تصفیه لازم در راستای دستیابی به استاندارد های محیط زیست صورت می پذیرد ، در صورتی که حجم فاضلاب تولیدی واحدهای مختلف مسکونی و تجاری درحد قابل قبولی باشد اهالی واحدهای مربوطه می توانند با سرمایه گذاری اولیه ، فاضلاب تولیدی را به جای رها سازی به سمت فاضلاب شهری تصفیه نمایند و از آن در راستای آبیاری فضای سبز واحد ها و یا حتی برای استفاده مجدد در فلاش تانکهای سرویس بهداشتی استفاده کنند .
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن تولیدی این مجموعه صنعتی دارای اجزای مختلفی می باشد که بطور کلی به شرح ذیل در خصوص آنها توضیحاتی ارائه می گردد:
آشغالگیر: در این واحد که در واقع اولین عملیات مقدماتی در پکیج تصفیه فاضلاب  پلی اتیلن به شمار می آید، مواد جامد معلق و مواد جامد درشت از جمله قطعات مختلف مثل ؛ دستکش ، پلاستیک، نخ، پارچه و … از فاضلاب ورودی جدا می گردند چرا که ورود این مواد به واحد های پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن اختلالات زیادی را علی الخصوص در واحدهای هوادهی و ته نشینی به وجود می آورند و منجر به آسیب دیدن دستگاه های مکانیکی مانند پمپ ها و لوله ها می شود و یا حتی منجر به گرفتگی در سرریزها ، لوله ها و مسیر های ارتباطی بین واحدهای مختلف پکیج تصفیه فاضلاب دوجدراه پلی اتیلن می گردد.
پس حذف فیزیکی از درجه اهمیت بالایی در سیستم پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن برخوردار است. برای جلوگیری از انباشت بیش از حد زباله و آشغال در واحد آشغالگیر پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن لازم است این واحد روزانه توسط مسئول بهره برداری تخلیه گردد.
 واحد بی هوازی: پس از انجام عملیات آشغالگیری فاضلاب مربوطه وارد بخش و واحد بی هوازی می شود، عملیات پیش تصفیه صورت می پذیرد. در واحد بی هوازی هیچ گونه بخش متحرکی وجود ندارد که بتوان به کمک آن اختلاط مکانیکی فاضلاب را انجام داد .
 واحد هوازی: در این واحد از طریق اکسیژن دادن، یک توده لجن تشکیل می دهند. این توده لجن که از میکرو ارگانیزم های هوازی می باشد از طریق هضم و استفاده از مواد غذایی موجود در فاضلاب باعث کاهش میزان بار آلودگی پساب می گردند. در این واحد برای رشد هر چه بیشتر میکرو ارگانیزم ها و همچنین افزایش میزان آنها معمولاً از محصولی به نام مدیا که محلی برای استقرار این نوع از میکرو ارگانیزم ها می باشد استفاده می شود. مدیا به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود : الف) مدیا معلق ، ب) مدیا ثابت که باتوجه به نوع طراحی مورد استفاده قرار می گیرند.
 واحد ته نشینی: توده های لجن تشکیل شده در واحد هوادهی از طریق یکسری پمپ های لجن کش در تمام طول مدت فرایند تصفیه فاضلاب در حالی چرخش در واحد هوادهی می باشد ولیکن توده لجن مازاد باتوجه به اینکه میتواند منجر به ایجاد یکسری مشکلات در فرایند تصفیه فاضلاب گردد لازم است به واحد دیگری به نام واحد هاضم لجن انتقال پیدا کند تا در مراحل بعدی یا بوسیله ماشین تخلیه گردد و به محل های امنی انتقال داده شود و یا اینکه از طریق لوله کشی به چاه هایی که برای این امر در نزدیکی پکیج تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شده است انتقال پیدا کند و یا حتی بعد از خشک کردن به عنوان کود استفاده گردد .
 واحد گندزدایی و یا کلرزنی: پس از اینکه فاضلاب از واحد هوادهی به واحد ته نشینی انتقال پیدا کرد، بعد از آن پساب خروجی با هدف حذف میکروب های باقی مانده به واحد کلر زنی و یا اُزُن زنی هدایت می شود در این واحد معمولاً جهت گندزدایی موادی همچون کلر و مشتقات آن که یکی از پرکاربردترین اکسید کننده ها و گندزداها است و میتوانند در کنترل آلاینده های بیولوژیکی و میکروبی کارائی داشته باشند، استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *