راهنمانصب لوله پلی اتیلن دوجداره ۱



راهنمانصب لوله پلی اتیلن دوجداره

فهرست راهنما نصب لوله های پلی اتیلن دوجداره دارای چند قسمت می باشد که ما در اینجا به توضیح قسمت اول می پردازیم ؛

راهنمای نصب لوله پلی اتیلن دوجداره – قسمت اول

راهنمای نصب لوله پلی اتیلن دوجداره – قسمت دوم

راهنمای نصب لوله پلی اتیلن دوجداره – قسمت سوم

راهنمای نصب لوله پلی اتیلن دوجداره – قسمت چهارم

راهنمای نصب لوله پلی اتیلن دوجداره – قسمت پنجم

راهنمای نصب لوله پلی اتیلن دوجداره – قسمت ششم

گروه صنعتی فراز تجهیز راویس با ارائه محصولات خود ( لوله های پلی اتیلن تحت فشار آب رسانی ، لوله های دوجداره فاضلابی ، سپتیک ، مخزن و چربی گیر ) و با هدف گسترش صنعت پلی اتیلن در کشور فعالیت خود را در شمال غرب کشور آغاز نمود و با نوآوری و ارتقاء کیفیت که همواره به عنوان یکی از مهم ترین اهداف این مجموعه صنعتی بوده است سعی در عرضه محصولات با کیفیت بالاتر از حدود استاندارد و بر پایه مهندسی ارزش نموده است .

لوله های تحت فشار با استاندارد های ISO 4427 ، ISO 4427-2 و DIN8074 تولید می شوند . این لوله ها تا قطر ۱۱۰MM به صورت کلاف و بزرگتر از آن تا ۴۰۰MM به فرم شاخه ای با طول حداکثر ۱۲M یا مطابق درخواست مشتری تولید می گردد . استانداردهای مربوط به لوله های دوجداره ISIRI 9116-3 و EN 13476-3 می باشند .

این شرکت علاوه بر دارا بودن نشان استاندارد ملی برای محصولات تولیدی خود ، موفق به اخذ گواهی نامه های بین المللی از جمله ISO 9001 -2008 و CE اروپا گردیده است و همواره بر این باور است که کسب گواهی نامه های متعدد ، آخرین گام در چرخه ی تولید محصولات نبوده ، بلکه نقطه آغازین این چرخه برای توسعه و پیشرفت می باشد . در حال حاضر گروه صنعتی فراز تجهیز راویس با صادرات به کشورهای همسایه از جمله ؛ آذربایجان، عراق و کشورهای آسیای میانه توانسته است گام های مهم و اساسی در راستای تحقق توسعه ی صادرات غیر نفتی بردارد . هدف از مجموعه ی پیش رو ارائه ی خلاصه ای مشتمل بر مواد اولیه ، فرایند تولید ، اصول جابجایی و انبارش ، نصب ، روش های اتصال و آزمون های کنترل کیفیت لوله ها می باشد .

  • مواد اولیه

پلی اتیلن ( PE ) پلیمری از خانواده پلاستیک ها با قابلیت ذوب شدن و قالب گیری است . این پلیمر از پلیمریزاسیون اتیلن که گازی بی رنگ متشکل از دو اتم کربن و چهار اتم هیدروژن می باشد ، به دست می آید . ( شکل ۱ )

شکل ۱ – پلی اتیلن و مونومر اتیلن

مهم ترین مشخصه های پلی اتیلن که در فرایند تولید لوله و محصول نهایی تاثیر گذار هستند چگالی و جرم مولکولی می باشند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

چگالی

چگالی یا جرم حجمی PE متاثر از تعداد زنجیره های پلی اتیلن در یک حجم مشخص می باشد . پلی اتیلن بر اساس مقدار چگالی و شاخه ای بودن به گروه های گوناگونی تقسیم بندی می شود که عبارتند از :

  • پلی اتیلن با جرم مولکولی بسیار بالا ( UHMWPE )
  • پلی اتیلن با جرم مولکولی بسیار پایین (UHMWPE OR PEWAX )
  • پلی اتیلن با چگالی بالا یا پلی اتیلن سنگین ( HDPE )
  • پلی اتیلن سنگین شبکه ای شده ( HDXLPE )
  • پلیاتیلنشبکه ای شده ( PEX OR XLPE )
  • پلی اتیلن با چگالی متوسط ( MDPE )
  • پلی اتیلن سبک خطی ( LLDPE )
  • پلی اتیلن سبک ( LDPE )
  • پلی اتیلن بسیار سبک ( VLDPE )

طبقه بندی استاندارد برای چگالی پلی اتیلن در جدول ۱ آمده است .

متداول ترین مواد مورد استفاده در تولید لوله ها عبارتند از پلی اتیلن با چگالی متوسط و پلی اتیلن سنگین به طوری که دارای حداقل استحکام ۸-۱۰ MPA در آب با دمای ۲۰ درجه سلسیوس و برای مدت ۵۰ سال باشند و بر همین اساس به ترتیب با نام های PE80 و PE100 طبقه بندی گردیده اند .

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *