انواع اتصال لوله پلی‌اتیلن (دوجداره فاضلابی ثقلی، تک جداره تحت فشار) (قسمت سوم)



اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش اتصالات مکانیکی یا اتصال با کوپلینگ فشاری

برخی کارخانه‌های تولیدکننده لوله‌ های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی با سطح داخلی صاف ، لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی با قابلیت اتصال مکانیکی تولید می‌کنند که مزیت سهولت در نصب و اجرای سریع کارگذاری این نوع لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی قابل توجه می‌باشد.

لوله‌ های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به صورت شاخه‌های ۶ متری ساکت‌دار یا با کوپلر سرخود جهت اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به صورت نری و مادگی و با قابلیت آب‌بند شدن به وسیله جوش و یا واشر لاستیکی و Gasket می‌باشند ، انتخاب هر یک از روش‌های آب‌بندی بسته به کاربرد  لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی می‌باشد.

انواع روش تولید پلی اتیلن

پلی اتیلن (PE) با پلیمریزاسیون گاز اتیلن توسط دو روش زیر تولید می‌گردد :

  1. روش تحت فشار: در این روش گاز اتیلن تحت فشار و دمای بالا ( فشار ۱۰۰۰-۳۰۰۰ بار و دمای ۸۰-۳۰۰ درجه سانتی‌گراد ) پلیمریزه می‌شود .
    در این روش زنجیره‌های حاصل معمولا به صورت شاخه ای بوده و توزیع جرم مولکولی نیز پهن می‌باشد . گونه سبک پلی اتیلن یا LDPE از این روش سنتز می‌شود .
  2. روش کم فشار : در این روش که از سال ۱۹۵۲ به بعد مورد استفاده قرار گرفته است ، گاز اتیلن در حضور کاتالیزورهای بر پایه آلومینیوم که تحت عنوان کاتالیزورهای زیگلر- ناتا شناخته می‌شوند ، در دما و فشار کمتر از روش قبلی پلیمریزه می‌شود ( فشار ۸-۱۰ بار و دمای ۷۰-۳۰۰ درجه سانتی‌گراد.)
    پلی اتیلن حاصل از این روش دارای ساختار خیلی منظم بوده و توزیع جرم مولکولی باریک ‌تری دارد . با توجه به ساختار منظم‌تر این گونه از پلی اتیلن ، درصد بلورنیگی این گونه بسیار بیشتر از سایر گونه‌ها می‌باشد . گونه سنگین پلی اتیلن یا HDPE با استفاده از این روش تولید می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *