راهنمانصب لوله پلی اتیلن دوجداره ۲



وزن مولکولی

وزن مولکولی نشان دهنده ی متوسط تعداد اتم های موجود در مولکول یا زنجیره پلیمر می باشد و بنابراین به طور معمول وزن مولکولی بالاتر به معنی زنجیره های پلیمری بلندتر می باشد . در طول فرآیند تولید پلی اتیلن ، تمامی مولکول ها طول یکسانی ندارند . امکان حضور ۵۰۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ اتم کربن در هر زنجیره مولکولی وجود دارد . طول نهایی مولکول پلی اتیلن در طول فرآیند تولید در راکتور کنترل می شود . وزن مولکول ، وزن متوسط زنجیره های مولکولی است .

وزن مولکولی تاثیر مهمی بر فرآیند اکستروژن و خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها دارد . سختی ، چقرمگی ، مقاومت خستگی با افزایش جرم مولکول بهبود می یابد . وزن مولکولی در صنعت از طریق اندازه گیری شاخص جریان مذاب(MFI) یا نرخ جریان مذاب (MFI) ارزیابی می شود که معیار سریعی از وزن مولکولی و فرآیند پذیری بدست می آید . روش استاندارد آزمون به تفصیل در ASTM 1238  و استاندارد ملی ISIRI 6980 آمده است . شکل ۲ نشان دهنده تجهیزات دستگاه  MFI مورد استفاده در تعیین شاخص جریان مذاب می باشد .

نتیجه ی آزمون تعیین شاخص جریان مذاب به طور معکوس با وزن مولکولی در ارتباط است . پلیمری که وزن مولکولی کمتری دارد درون دای یا قالب ، آسان تر جریان یافته و شاخص جریان مذاب بزرگتری خواهد داشت . در نقطه ی مقابل وزن مولکولی بیشتر ، شاخص جریان مذاب کمتری خواهد به دست خواهد داد . توزیع وزن مولکولی نیز مقاومت در برابر رشد ترک را در بلند مدت تحت تاثیر قرار خواهد داد . پلی اتیلن سنگین مقاومت شیمیایی و خورندگی بسیار بالایی دارد . بنابراین لوله پلی اتیلن در برابر محدوده ی وسیعی از آب ها و مواد شیمیایی صنعتی مقاوم بوده و به دلیل دوام و عمر زیاد از نظر هزینه مقرون به صرفه می باشد .

دوده و رنگدانه ها

اضافه نمودن دوده به پلیمرها یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش ها برای محافظت آنها در برابر اشعه ی فرابنفش خورشید که در طول زمان سبب تخریب پلیمر می شود ، می باشد . تمامی لوله ها و اتصالات تولیده شده از پلی اتیلن سنگین در این شرکت توسط افزودن دوده به آن ها محافظت می گردند و این ماده به شکل مستربچ تهیه و استفاده می گردد . صنعت لوله پلی اتیلن تحت فشار و ثقلی بیشتر از ۵۰سال است که از دوده به عنوان محافظ دربرابر اشعه فرابنفش بهره می برد . رنگدانه های دیگر مانند زرد یا آبی نیز برای محصولات خاص و بر اساس استاندارد های مربوطه و درخواست مشتری استفاده می گردند .

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *