محاسبه حجم سپتیک تانک قسمت ۲



 

مختل شدن تهنشین

از طرف دیگر صعود حباب های گاز در درون مایع مخزن تا حدودی سیر طبیعی ته نشینی مواد جامد را مختل میکند . راه حل این مشکل ساختن یک مخزن دو انباره است . به این ترتیب که مواد معلق سبک که از انباره اول خارج می شوند با شرایط مساعد تری در محیط آرام انباره دوم تهنشین می شوند . این کار بخصوص در مواقعی که حجم لجن ته نشین شده زیاد و تجزیه بی هوازی سریعا در حال گسترش است ، بسیار موثر می باشد . لجن انباره دوم معمولا یکنواخت تر و کف متشکله در آن کمتر از انباره دوم است .مواد معلق پساب چنین دستگاهی نیز کمتر از دستگاه یک مخزنه است .

سپتیک تانک ساده ترین نوع تصفیه خانه تک واحدی است که تصفیه مکانیکی (ته نشینی )  و تصفیه زیستی با کمک باکتری های بیهوازی همزمان در آن انجام می گیرد .

جهت حذف چربی ها و مواد معلق پساب مکان هایی نظیر رستوران ها ، هتل ها و کارخانه جات و… که دارای آشپزخانه هستند استفاده می شود .

سپتیک تانک تشکیل شده از استوانه سرپوشیده ای که معمولا با بتن آرمه و در ابعاد مختلف ساخته می شود . فاضلاب پس از ورود به انباره به دلیل کاهش سرعت جریان آن قسمتی از مواد معلق خود را به صورت ت ته نشینی از دست می دهد و از سوی دیگر انباره بیرون می رود و مواد تهنشین شده به صورت لجن در کف انباره جمع میشوند . این لجن حاوی ارگانیسم های زنده مفیدی می باشد ، این ارگانیسم ها از فاضلاب ورودی به عنوان غذا استفاده می کنند و به این ترتیب فاضلاب را تصفیه می کنند و به همین دلیل حجم لجن در این سیستم تقریبا ثابت بوده و تا چند سال نیاز به تخلیه لجن ندارد .

محاسن سپتیک تانک

  • سرعت اجرا
  • مناسب برای زمین های دژ و یا زمین هایی که قدرت جذب بسیار کمی دارند و یا مناطقی که سطح آب های زیر زمینی در آن بالا باشد .
  • به دلیل استقرار در زمین مکانی را اشغال نمی نماید .
  • هزینه بسیار مناسب به دلیل عدم استفاده از وسایل الکترومکانیکال نیازی به تعمیر و هزینه نگهداری اوپراتور ندارد .

و نهایتا اینکه سپتیک تانک حوض تهنشینی ساده ایست که در آن فاضلاب با سرعت کم و طور مداوم در جریان است و لذا از مقدار لجنی که باید تخلیه شود کاسته میشود بطوری که تخلیه لجن حداکثر یکبار در سال و در نهایت ۵ سال یکبار نیاز به خالی کردن پیدا می کند . نکته مهمی که باید حتما رعایت شود این است که در تمام مدت مقدار فاضلابی که از سپتیک خارج می شود برابر با مقدار فاضلابی باشد که وارد سپتیک تانک می شود .

مکان یابی سپتیک تانک دور از مسیر نهرها و آبگیر ها باشد ، در سطحی هموار ساخته شود ، در جهت مخالف وزش بادهای غالب ساخته شود .

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *