منهول ها و اهمیت کاربرد آنها در شبکه آبیاری(قسمت ۲)



با توجه به خواص مناسب پلی اتلین با تراکم بالا شامل استحکام  مناسب ، وزن پایین و انعطاف پذیری بالا آن مزایای استفاده از منهول های پلی اتیلن را میتوان در موارد زیر دانست؛

۱- وزن پایین منهول‌های ساخته شده

به علت کمتر بودن چگالی پلی اتیلن در مقایسه با بتن (چگالی پلی اتیلن ۹۴/۰ تا ۹۵/۰)، وزن منهول ‌های پلی اتیلن در مقایسه با منهول‌های بتنی با کاربری یکسان، بسیار پایین‌تر و کمتر است . به عنوان مثال منهول نشان داده شده در شکل۱ وزنی در حدود ۵/۰ تن داشته در صورتیکه وزن نمونه بتنی با کاربری مشابه در حدود ۱۰ تن می‌باشد  .
مزیت دیگر وزن پایین منهول‌های پلی اتیلن در این نکته نهفته است که در زمین های باتلاقی و شنی که امکان زیرسازی مناسب برای منهول‌های سنگین وجود ندارد و به علت سستی زمین امکان نشست منهول وجود دارد، این نوع منهول‌ها به هم به علت وزن پایین و نیز به علت چگالی پایین از خطر نشست و فرو رفتن در زمین کاملا مصون می‌باشند.

۲- استحکام بالا در برابر ضربه

با توجه به انعطاف‌پذیری ذاتی پلی اتیلن و خاصیت ضربه‌پذیری آن ، منهول ‌های ساخته شده از پلی اتیلن مقاومت بالای در برابر ضربات وارده در حین حمل و نقل یا پروسه نصب برخوردارند.

۳- مقاومت شیمیایی بالا در برابر محیط‌ های خورنده  و  مهاجم پلی اتیلن به علت طبیعت خنثی خود از مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی مختلف داراست. به همین دلیل خطر خورگی و یا پوسیدگی آن‌ها در مجاورت مواد خوردنده و محیط ‌های مهاجم بسیار پایین می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *