محاسبات استاتیکی لوله پلی اتیلن قسمت ۶



شرکت باکو تمام شرایط مورد نیاز استاندارد ATV127 را در خصوص کلیه پروفیل های تولیدی خود طبق استانداردهای خطی در نظر گرفته و سعی کرده که هیچ گونه نقصی در این مورد بر پروفیل های تولیدی خود از جانب استاندارد ATV127 وارد نشود  ، شرکت باکو سعی کرده براساس استاندارد شرایط نصب (DIN EN 1610) بارهای بالاسری لوله و همچنین آب های زیر زمینی که در این استاندارد به طور کامل مورد بحث قرار گرفته اند ، تمامی لوله ها و پروفیل های خود را برای شرایط مختلف مورد آزمایش قرار دهد .

نتایج حاصله از این آزمایشات با در نظر گرفتن حداقل ضریب ایمنی طبق استاندارد ATV127 بسیار موفقیت آمیز بوده است . محاسبات و همچنین مدارک مربوط به آزمایشات همگی به پیوست گواهینامه موجود می باشد  و باتوجه به این مدارک شرکت LGA مقاومت و پایداری پروفیل شرکت باگو را با در نظر گرفتن استاندارد ATV127 در جهت استفاده برای مواردی همچون سیستم فاضلابی RETERTION TANK در اقطار ۳۰۰ میلی متر تا ۳۵۰۰ میلی متر گارانتی می کند .

مفهوم کیفیت در محاسبات استاتیکی

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که مقادیر اعلام شده در ذیل برای استفاده در محیط آزمایشگاهی می باشند نه برای محاسبه و تخمین ایمنی و طول عمر تحت شرایط نصب :

  • کلاسهای فشار
  • کلاسهای مقاومت حلقوی

پس باید توجه داشته باشیم که محصولات مهندسی را از طریق محاسبات استاتیکی انتخاب کنیم نه از راه دیگر .

حال اگر این محصول مهندسی یک لوله پروفیلی باشد باید علاوه بر محاسبات استاتیکی مسائل و موارد مربوط به مقاومت پروفیل نیز در نظر گرفته شود که اطلاعات این امر همانطور که قبلا اعلام شد با همکاری سازمان غیر وابسته همچون LGA و شرکت تولیدکننده قابل اجرا می باشد .

محاسبات از طریق سیستم ضخامت بدنه (Equivalet wall thickness) که بیشتر در مورد لوله پلی اتیلن تک جداره مورد استفاده قرار میگیرد به اندازه کافی جهت توجیه رفتار پروفیل مناسب نیست لذا برای این امر ما نیاز مبرم به موارد ذیل داریم :

  • مدارک مربوط به مقاومت و پایداری پروفیل
  • محاسبات استاتیکی مربوط به لوله پروفیلی

نتایج حاصله از محاسبات بالا حداقل ضریب ایمنی برای نقاط بحرانی لوله که در حدود ۲ الی ۲.۵ بسته به نظر مهندسان و مشاورین می باشد و همچنین نشان دهنده این مسائل است که آیا میزان تغییر شکل کمتر از ۶% می باشد یا نه .

پس پس اگر این مقادیر بدست آمده در محدود مورد نظر باشن آن وقت محصول انتخابی برای جاگیری در زمین مناسب است و در غیر این صورت می بایست محصول انتخابی را تغییر دهیم .

حال با بیان همه این مسائل لطفا ارتباط بین کلاس های مقاومت را بیان کنید .

بله همانطور که قبلا نیز گفته شد هیچگونه ارتباطی بین کلاسهای مقاومت حلقوی وجود ندارد پس هیچوقت درمورد کلاس های مقاومت ، زمانی که درباره پایداری و مقاومت لوله در شرایط نصب صحبت می کنیم بحث نکنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *