منهول ها و اهمیت کاربرد آنها در شبکه آبیاری(قسمت۳)



۴- زبری پایین

با توجه به ضریب زبری پایین لوله پلی اتیلن احتمال چسبیدن مواد معلق و گل و لای به آن بسیار پایین است و در صورت ته‌نشینی گل و لای بر روی آن با اولین جریان شدید آب کاملا شسته شده و تمیز می‌شود.
همچنین به علت ضریب زبری پایین پلی اتیلن و صاف بودن سطح داخلی منهول‌های ساخته شده از آن و نیز مقاومت در برابر سایش بالای پلی اتیلن، میزان سایش آن در اثر جریان آب در مقایسه با منهول‌های بتنی بسیار ناچیز بوده و همین امر سبب ساز طول عمر زیاد این منهول‌ها بخصوص در خطوطی که زاویه شیب بالا در نتیجه دارای جریان شدید سیال است ، می‌باشد.

۵- سرعت نصب بالا

می‌توان گفت که بزرگترین مزیت منهول‌های پلی اتیلن سرعت نصب بالای آن‌ها می‌باشد. با توجه به اینکه منهول‌های پلی اتیلن به صورت پیش‌ساخته تولید می‌گردد، بنابراین بلافاصله پس از حمل به محل آماده نصب می‌باشد. همچنین به دلیل وزن پایین آنها ، در محل نصب حمل و کارگذاری آن‌ها حتی با استفاده از ماشین‌آلات حاضر در محل نصب مانند بیل مکانیکی کاملا امکان‌پذیر است و در صورت آماده بودن ترانشه می‌توان بسرعت به نصب آن اقدام نمود. در صورت استفاده از منهول‌های بتنی درجا به علت طولانی بودن زمان قالب‌بندی و بتن‌ریزی و زمان خشک شدن بتن، انجام پروسه اجرای منهول بسیار طولانی خواهد بود . حتی در صورت استفاده از منهول‌های بتنی پیش‌ساخته، به دلیل وزن بسیار بالای منهول‌ها عملیات حمل و کارگذاری بدون در دسترس بودن جرثقیل های پرقدرت عملاً بسیار مشکل و حتی غیرممکن خواهد بود.

۶- طول عمر بالا

به دلیل استفاده از پلی اتیلن، این نوع از منهول‌ها از طول عمر بسیار بالایی (۵۰ سال) برخوردارند.

روش ساخت دستی متداول‌ترین روش تولید منهول‌های پلی اتیلن است. در این روش با استفاده از لوله ساخت‌یافته، معمولاً لوله پلی اتیلن دوجداره، منهول‌ها با استفاده از جوش اکستروژنی ساخته می‌شود. شیوه ساخت این گونه منهول‌ها در شکل۴ نشان داده شده است.

مزیت عمده این روش قابلیت انعطاف بالای آن در ساخت منهول‌های پیچیده می‌باشد. با توجه به اینکه در این روش نیاز به در دسترس بودن قالبهای پیچیده وجود ندارد، همچنین بدلیل استفاده از لوله ساخت‌یافته در ساختار این منهول‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *