سپتیک تانک



سپتیک تانک پلی اتیلن معمولاً در سیستم تصفیه فاضلاب به عنوان یک بخش پیش تصفیه مطرح می باشد . به عبارتی  سپتیک تانک یک مخزن ته نشینی می باشد که با ایجاد تغییر در سرعت فاضلاب در جریان ، باعث می شود که مواد معلق جامد موجود در فاضلاب ته نشین شود و به نحوی طی فرایندی از فاضلاب جدا شود . اگر بخواهیم بطور تخصصی به سپتیک تانک و نحوه عملکرد آن در جدا سازی مواد معلق بپردازیم لازم است در ابتدا اشاره ای به فعل و انفعالاتی که در داخل سپتیک تانک صورت می گیرد داشته باشیم .

سپتیک تانک گروه صنعتی فراز تجهیز راویس به نحوی طراحی شده است که فاضلاب پس از ورود به آن تقریباً  برای مدت ۱ الی  ۳ روز باقی می ماند . در طول مدت زمان اعلامی مواد معلق موجود در فاضلاب وارد شده یه سپتیک تانک ، که نسبتاً سنگین می باشند بر اثر سکون فاضلاب ، کاهش سرعت فاضلاب و وزن نسبتاً سنگین خودشان بصورت لجن در کف بخش اول سپتیک تانک ته نشین می شود و مواد دیگر که از لحاظ وزنی  نسبتاً وزن کمتری دارند مثل روغن و چربی نیز به تدریج به شکل کف غلیظ در بالا و سطح فاضلاب شناور می شود . الباقی آن که تقریباً هم حجم فاضلاب ورودی به سپتیک تانک می باشد به خانه و بخش  دوم سپتیک تانک هدایت شده و سپس از طریق لوله پلی اتیلن خروجی ، از سپتیک تانک خارج و دفع می شود .

لجن تشکیل شده از ته نشینی مواد معلق موجود در فاضلاب که در کف مخزن اول سپتیک تانک است بر اثر فعالیت یکسری باکتری ها که معروف به باکتری های بی هوازی می باشند ،  تجزیه می شوند و در اثر این عملیات گاز متان در سپتیک ایجاد می شود که آن را از طریق لوله وِنت یا همان لوله هوا به بخش بیرونی سپتیک تانک هدایت می کنیم . عملیات تجزیه مواد ته نشین شده توسط باکتری های بی هوازی باعث می شود که حجم آن در سپتیک تانک افزایش پیدا نکند و به عبارتی مانع از پر شدن سپتیک تانک شود و در نهایت با گذشت چندین سال میتوان بخشی از لجن موجود در سپتیک تانک را تخلیه کرد و از آن پس از خشک شدن حتی به عنوان کود برای پرورش گیاهان و درختان مختلف استفاده کرد و در غیر این صورت میتوان به چاه جذبی که از قبل در نزدیکی سپتیک تانک آماده شده ، هدایت کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *