پکینگ مدیا چیست؟ (قسمت دوم)



فرآیندهای لجن فعال با رشد چسبیده فرایندهایی هستند که در آنها ازیک محیط واسطه جامد استفاده می‌شود، به صورتی که بر روی این محیط میکروارگانیزم ها بصورت چسبیده و متصل به بستر (محیط) رشد می‌یابند و با عبور جریان حاوی مواد آلاینده، این مواد جذب وتجزیه می‌شوند. بسترهای جامد در این سیستم به حالت ثابت و شناور می‌توانند استفاده گردند که هر کدام دارای مزایا و معایبی می‌باشد. با وجود مدیا در داخل حوض هوادهی، حجم بایومس موجود در حوض افزایش یافته و سبب افزایش قدرت بارگذاری به واحدهای لجن فعال بدون تغییر در حجم حوض خواهد گردید. همچنین حجم بالای میکروارگانیسم‌ها باعث افزایش مقاومت فرآیند در برابر شوک‌های بار آلی و هیدرولیکی خواهد گردید. به منظور راه‌اندازی اولیه این سیستم لازم است لجن فعال از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به ابتدای حوض هوادهی وارد گردد تا میکروارگانیسم‌های لجن فعال بر روی مدیا چسبیده و رشد نمایند. همچنین می‌توان تدابیری اتخاذ نمود تا لجن ته‌نشین شده در حوض ته‌نشینی، به ابتدای حوض هوادهی برگشت داده شود تا به رشد سریعتر بایومس بر روی مدیا کمک کند. در مجموع در این سیستم با افزایش میزان بایومس در حوض هوادهی(افزایش MLSS)، اهداف زیر پیگیری می‌گردد:

  • کاهش احجام حوض هوادهی با بارگذاری ثابت
  • افزایش زمان ماند سلولی(SRT)
  • افزایش راندمان تصفیه

در این روش از مواد مختلفی به عنوان مدیا استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به کربن فعال گرانولی، و مواد پلیمری(PVC, HDPE ,PP , . . .) اشاره کرد که می‌توانند بصورت شناور یا معلق در شکل‌های متنوع مورد استفاده قرار گیرند. عمومی‌ترین ماده‌ای که امروزه برای ساخت مدیای پلاستیکی شناور استفاده می‌شود ترکیبات پلی‌اتیلن با دانستیه بالا (HDPE) یا پلی‌پروبلین با دانستیه بالا (HDPP) می‌باشد. زیرا علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی فاضلاب وزن مخصوصی در حدود ۹۶/۰- ۹۴/۰ دارند و به راحتی می‌توانند در حوض هوادهی شناور بمانند. شکل هندسی می‌بایست بگونه‌ای باشد که در حجم ثابت، سطح ویژه زیادی را به ما بدهند. همچنین سطح ایجاد شده می‌بایست زبری لازم را جهت چسبیدن بایومس و نگهداری لایه زیستی داشته باشد.

در مجموع دو نوع مدیا در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

حجم مدیای بکار رفته در این روش بالغ بر ۳۰-۲۰ درصد حجم راکتور هوادهی بوده و به منظور جلوگیری از خروج مدیا، از یک یا چند لوله سوراخ‌دار در انتهای راکتور استفاده می‌کنند. عامل حرکت مدیا و اختلاط آن با فاضلاب، سیستم هوادهی دیفیوزری می‌باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *