پکینگ مدیا شناور (معلق)



 

فرآیند MBBR (Mixed Bed Biological Reactor) از جمله فرآیندهای نوین تصفیه فاضلاب می باشد. این فرآیند شباهت بسیار زیادی به فرآیند هوادهی گسترده دارد. تفاوت این فرآیند با سایر فرآیند های هوازی تصفیه فاضلاب استفاده از بستر رشد بیولوژیکی که در اصطلاح به آن پکینگ مدیا  اطلاق میشود در مخزن هوادهی است . پکینگ مدیا به طور کلی به دو شکل شناور و ثابت می باشد .در این مرحله موضوع ما پکینگ مدیای شناور می باشد .

پکینگ مدیای شناور باعث افزایش سطح در مخزن هوادهی می شود که این امر موجب کاهش ابعاد مخزن هوادی و به طبع آن کاهش هزینه ساخت پکیج می شود. گروه صنعتی فراز تجهیز راویس تولید کننده انواع پکینگ مدیای معلق ( کالدنس ۳ و کالدنس ۵ ) در سطح های ویژه ۶۰۰ و ۸۰۰  می باشد. این پکینگ مدیاهای معلق با قابلیت بالای رشد میکرو اورگانیسم ها بر روی آن و قابلیت خود پالایی بالا برتری زیادی بر انواع خارجی دارند.

پکینگ مدیا معلق گروه صنعتی فراز تجهیز راویس برای استفاده در تصفیه خانه های فاضلاب از جنس HDPE با استفاده از بهترین مواد اولیه تولید می شوند. این پکینگ ها در سطوح ویژه فوق الذکر بصورت معلق تولید می گردند. پکینگ مدیا های تولیدی این مجموعه کاملا در برابر ضربه، سایش و نور ماورا بنفش مقاوم هستند. پکینگ مدیای معلق کاملا قابل شستشو بوده و از قابلیت خود پالایی بالایی برخوردار هستند.

استفاده پکینگ مدیا شناور

استفاده از این نوع پکینگ ها و نیز هوای تزریق شده از طریق دیفیوزرهای به کار رفته در مخزن هوادهی در سیستم تصفیه، باعث میشود که عملیات حذف مواد آلی با سرعت و کیفیت بالاتر صورت پذیرد . رشد میکرو ارگانیسم بر روی این نوع از بستر باعث افزایش سطح تماس میکرو ارگانیزم ها با فاضلاب میشود. در نتیجه باعث افزایش راندمان فرآیند تصفیه فاضلاب می گردد. همچنین سطح ویژه پکینگ مدیا باعث می گردد تا حجم و اندازه مخزن هوادهی نیز به همان نسبت کاهش یابد و در نهایت اندازه کل پکیج کاهش پیدا کند.
از کاربردهای دیگر پکینگ مدیاهای شناور میتوان به ارتقا و اصلاح سیستم های تصفیه فاضلاب در حال فعالیت اشاره کرد. این امر بدون ساخت و ایجاد بخشهای جدید امکان پذیر خواهد بود. در تصفیه انواع فاضلاب‌ بهداشتی و صنعتی مدیاهای معلق بعنوان بستر پرکننده عمل می کنند.

مدیاهای معلق یا پکینگ‌های تصفیه فاضلاب گروه صنعتی فراز تجهیز راویس دارای تنوع با سطوح ویژه مختلف می‌باشد. این ویژگی باعث افزایش کارایی تصفیه با توجه به کاهش حجم تصفیه‌خانه‌ها می‌شود. این دسته از مدیاها بصورت شناور و غوطه‌ور به عنوان بستر متحرک رشد و تکثیر باکتری‌ها عمل می‌کنند. به علاوه باعث افزایش غلظت لجن فعال و افزایش سن لجن در فرآیند تصفیه فاضلاب به روش هوازی و بی‌هوازی می‌گردند. به همین علت به آنها پکینگ مدیای شناور یا معلق می‌گویند.

 

پکینگ مدیا‌ معلق به صورت شناور، به کمک هوای تزریقی از دیفیوزرهای نصب شده در مخزن هوادهی فرآیند حذف مواد آلی فاضلاب را انجام می‌دهند. هدف از به‌کارگیری مدیا یا پکینگ معلق در حوض هوادهی این است که با رشد میکروارگانیسم بر روی این بسترها میزان سطح تماس فاضلاب و میکروارگانیزمها را افزایش داده و بنابراین کارایی تصفیه فاضلاب به‌ طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد و از طرفی استفاده از مدیا به دلیل سطح ویژه بالایی که دارد منجر به کاهش حجم مخزن هوادهی و کوچک تر شدن اندازه پکیج در مقایسه با سایر سیستم های لجن فعال می‌شود.

این مدیاها بهترین انتخاب جهت اصلاح و افزایش ظرفیت و ارتقای تصفیه‌خانه‌های در حال کار بدون نیاز به احداث واحد جدید و ساخت و ساز می‌باشد. در تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی و صنعتی مدیاهای شناور بعنوان بستر پرکننده عمل می کنند. پکینگ مدیاهای شناور از نوع کالدنس در تصفیه بیولوژیک آمونیاک یا آمونیوم پساب مزارع و استخرهای پرورش ماهی نیزکاربرد وسیعی دارد.

یک نظر در مورد «پکینگ مدیا شناور (معلق)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *