پکینگ مدیا چیست؟(قسمت اول)



پکینگ مدیا چیست؟

پکینگ مدیا های تولیدی گروه  صنعتی  فراز تجیز راویس یک واسط جامد بوده که در فرایندهای رشد چسبیده به عنوان بستر رشد میکروارگانیزمها استفاده می شود. پکینگ مدیا مواد و مصالح مختلفی را در برمی‌گیرد که از مهمترین آنها می‌توان به دانه‌ها یا لایه‌های پلی‌اتیلن یا پلی پروپیلن (پکینگ مدیا)، کربن فعال گرانولی، مواد پلیمری، سفال، سنگ، ماسه، چوب و… اشاره کرد.

فرآیند بیولوژیک رشد چسبیده:

فرآیندهایی هستند که در آنها ازیک محیط واسطه جامد استفاده می‌شود، به صورتی که بـر روی ایـن محیط میکروارگانیزم‌ها بصورت چسبیده و متصل به بستر (محیط) رشد می‌یابند و با عبور جریـان حـاوی مواد آلاینده‌، این مواد جذب و تجزیه می‌شوند، با عبور فاضلاب از کنار محیط واسط لایه‌های بیولوژیکی تشکیل شده، مواد آلی توسط میکروارگانیزم‌هـا جذب و تثبیت می‌گردد. انواع مختلفی از فرایند رشـد چسـبیده وجـود دارد که هر کدام بسته به نوع بستر مصرفی و نوع جریان از هم متمایز می‌گردند.

سیستم بیولوژیکی هوادهی به روش رشد چسبیده:

این سیستم با توجه به مزایای ویژه خود روش مناسبی جهت تصفیه فاضلاب بحساب می‌آید. این سیستم دارای مزایایی از قبیل طراحی و اجرای ساده، هزینه عملیاتی کم، کاهش احجام فرآیندی و قابلیت تحمل شوک‌های بارگذاری آلی و هیدرولیکی را خواهد داشت. از دیگر مزایای این سیستم می‌توان به کاهش حجم لجن تولیدی و بالطبع کاهش تأسیسات هضم لجن اشاره کرد. همچنین قابلیت ته‌نشینی مناسب لجن، عدم نیاز به لجن برگشتی، زمان ماند هیدرولیکی کم(کاهش احجام واحدهای فرآیندی)، راندمان مناسب‌تر حذف نیتروژن و فسفر نیز اشاره نمود. این فرآیندها(لجن فعال با رشد چسبنده) بدینصورت هستند که در آنها از یک سطح جامد(مدیا) برای رشد میکروارگانیسم‌ها بر روی آن استفاده می‌شود. میکروارگانیسم‌ها بر روی سطوح جامد چسبیده و در آنجا به رشد و نمو می‌پردازند و با عبور جریان فاضلاب از روی آنها، مواد آلی را جذب کرده و فاضلاب را تصفیه می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *