گزارش محاسبات استاتیکی لوله های پلی اتیلن (قسمت دوم)



بنابراین باتوجه به مساله مطرح شده در بالا اگر شرکت های تولیدی ادعا کنند لوله پروفیلی تولید آنها براساس کلاس ها طراحی شده اند باور نکنید ، چراکه دروغی بیش نیست و این مساله  توسط استاندار های DIN و EN نقض شده است .

حال در اینجا به بیان به دلیل اینکه به هر دو نوع محاسبات سختی لوله ها اشاره شده است ، به بیان ارتباط مابین آنها می پردازیم تا اینکه به طور کامل نسبت به آنها آشنایی پیدا کنیم .

باید توجه داشته باشیم که SR=4*SN به عنوان مثال اگر لوله ای برای شرایط مقاومت SR=1.5 KN طراحی شده باشد در اصل با شرایط SN:0.375 برابری می کند ، یا مثلا اگر لوله ای برای شرایط مقاومتی SN=2 طراحی شده باشد با SR8 برابری می کند .

استانداردDIN EN 13476 : این استاندارد اطلاعات کاملا اساسی در مورد ساختار طراحی پروفیل در صفحات ۱۹-۲۱ جهت اطلاع به افراد مشتاق ارائه می دهند . لپ مطلب ارائه شده در صفحات مذکور این است که لوله با مقاومت پایین تر می توانند در شرایط نصب مناسب ( شرایطی که به نحوی طبق قوانین و استاندارد ها باشد ) عملکرد خوبی از خود نشان دهند . شکل و تصویر شماتیکی که در صفحه ۲۰ این استاندارد نشان داده است تنها بر اساس نظریه و محاسبات تئوریکی نمی باشد بلکه بر اساس تجربه بازار ۲۵ ساله آلمان در زمینه ساخت و تولید و اندازه گیری دقیق لوله ها بدست آمده است . در صورتی که تراکم خاک اطراف لوله خوب باشد ، لوله با سختی و مقاومت پایین تنها تغییر شکلی در حدود ۲ تا ۳  درصد در طول دوره ۵۰ ساله را مجاز دانسته و این خود به این معنی است که استفاده از لوله با سختی و مقاومت پایین بدون اینکه از لحاظ کیفیتی کاهشی داشته باشد بسیار اقتصادی می باشد . حال اگر ما یک تراکم متوسط در محیط اطراف لوله خود ایجاد کنیم ، این میزان تغییر شکل در طی یک دوره ۵۰ ساله به ۷% خواهد رسید که هنوز بسیار نزدیک به تلورانس ارئه شده استاندارد ATVA127 می باشد .

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *