گزارش محاسبات استاتیکی لوله های پلی اتیلن (قسمت سوم)



پس نکته ای که می بایست باتوجه به میزان تراکم انجام شده در اطاف لوله به آن توجه شود ، این است که هزمان که قرار باشد در سطح بالای ، لوله جایگذاری شده در زمین جاده ای ساخته شود و قرار باشد که بار ترافیکی ۶۰ تن روی آن حرکت داده شود بهتر است که از تراکم نوع C که یک تراکم خوب می باشد استفاده شود به عبارتی دیگر در این شرایط بهتر است که تراکم ۹۷ % در محیط اطراف لوله جدا از اینکه جنس لوله چه می باشد و یا حتی لوله ای وجود دارد و یا نه صورت پذیرد .

چراکه اگر خاک در این منطقه به درستی متراکم نشود مطمئناً تحت تاثیر شرایط  نشتی در منطقه ایجاد خواهد شد که نتیجه آن خرابی جاده و مشکلات عدیده ساختاری خواهد بود .

پس باتوجه به مطالب ارائه شده در بالا ، این بحث که بعضی از تولیدکنندگان در خصوص این مساله که هرچه لوله استفاده شده بهتر باشد ، شما نیاز به تراکم سازی کمتری دارید  ، نقض می شود و این مساله فقط در شرایطی امکان پذیر است که شما هیچگونه بارترافیکی نداشته باشید و در یک محیط کاملا بکر باشید ولی باز در همین شرایط این سوال پیش می آید که چرا باید از لوله ای که مقاومت حلقوی بالایی دارد در این محیط و شرایط استفاده کنیم در حالیکه به علت عدم وجود بارترافیکی میتوانیم از لوله سبک تر و مناسب تر استفاده کنیم این استاندارد اروپایی اطلاعاتی فراتر از اطلاعات مربوط به محاسبات استاتیکی ارائه می نماید .

به عنوان نمونه در صفحه ۲۱ اعلام شده است که هر زمان نیاز به ساختار و طراحی خاص باشد می بایست به نحوی به مسائل مطرح شده در این استاندارد اروپایی رجوع شود . پس هر زمان شما دست به یک سازه مهندسی مانند پل ، ساختمان و یا جاده می زنید و در داخل آن طرح و پروؤه مهندسی از لوله پلی اتیلن استفاده می کنید می بایست وضعیت لوله و ساختار مورد استفاده در ان پروژه را همچون سایر مسائل جانبی دیگر پروژه مد نظر قرار دهید . به عبارتی از لحاظ ساختاری می بایست لوله ها و شرایط پروژه باهم به نحوی دارای سنخیت باشند نه اینکه فقط تکیه کنیم بر مصرف لوله ای با مقاومت حلقوی بالا چرا که این مسئله نیاز به موارد دیگر و سطح مسئولیت مهندسی پروژه کم نخواهد کرد .

 

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *