گزارش محاسبات استاتیکی لوله های پلی اتیلن (قسمت هفتم)



مهندسین با استفاده از تکنولوژی جدید سعی کردند هرآنچه از بازار نیاز دارد را برای آن تهیه و ارائه دهند و این خود یک فلسفه جدید که کاملا مغایر با ایده ها و روش های تولیدی دیگر می باشد ، بود . همین فلسفه هنوز که هنوز است اثرات بسیاری بر روی مسائلی همچون کلاس های مختلف فشار ، کلاس های مختلف سختی و محاسبات استاتیکی مختلف دارد . بنابراین همیشه بخاطر داشته باشیم که استاندارد سازی لوله با اقطار کوچک در کلاس های مختلف برگرفته از بازار نبوده بلکه از طرف تولیدکنندگان به بازار ، در جهت حفظ سادگی و کنترل هزینه ها بوده است امروزه همچنان همان مسائل گذشته مطرح می باشد . بطوریکه مثل قبل سیستم های تولیدی لوله پلی اتیلن تکجداره و کاروگیت تمایل به ارائه محصولات تیپ وکاملا مشخص و معین شده به بازار را دارند و ای خود برخلاف نظر و عقیده مهندسین تکنولوژی جدید می باشد .

مصرف مواد اولیه در تولید لوله با اقطار کوچک به اندازه هزینه تولید از اهمیت بالایی برخوردار نمی باشد و این درحالی است که درمورد تولید لوله در اقطار بزرگ بر عکس این مساله صدق می کند به عبارتی در تولید لوله در اقطار بزرگ مصرف مواد اولیه از اهمیت بالاتری نسبت به هزینه های تولید را دارد .

اگر به استانداردهای مربوط به لوله ساختار بندی شده در سایزهای بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که این تفاوت چقد دارای اهمیت می باشد به عنوان مثال استاندارهای اروپایی EN-13476-2  و EN-13476-3هر دو به کلاسهای مقاومت تا سایز ۵۰۰ میلی متر احتیاج دارند که این کلاسها می بایست یا ۴ و یا ۸ KN/M۲  باشند و این درحالی است که لوله در سایزهای بالاتر را میتوان باتوجه به محاسبات استاتیکی و بدون نیاز به رجوع به چنین مسائلی تولید نمود و این خود یک نکته بسیار مهم و حیاتی در تولید لوله ها می باشد که به طور خلاصه در ذیل جهت اطلاع ارائه شده است .

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *