تصفیه فاضلاب به روشهای هوازی و بی هوازی



تصفیه فاضلاب به روشهای هوازی و بی هوازی

تصفیه فاضلاب انسانی با دو روش طبیعی و مصنوعی ( سپتیک و پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی ) انجام می‌گیرد. روش مصنوعی ( سپتیک و پکیج تصفیه فاضلاب ) نیز با دو روش هوازی و بی‌هوازی انجام می‌پذیرد.

روش هوازی

در این روش ( پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی ) با استفاده از اکسیژن خالص یا هوا ، تصفیه انجام می‌پذیرد. به طوری که در تصفیه کامل ، ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش BOD ۵ خواهیم داشت.در تصفیه ناقص این مقدار به کمتر از ۸۰ درصد کم می‌شود.در روش تصفیه هوازی ( پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی ) با توجه به استفاده از انرژی و استهلاک قطعات ونیاز به کادر مجرب جهت نگهداری از تاسیسات ، هزینه بهره برداری بالا و همچنین نیاز به سرمایه گذاری اولیه بیشتر می‌باشد، لذا در شهرهای بزرگ و متوسط برای تصفیه فاضلاب بیشتر از این روش استفاده می‌شود.

روش بی‌هوازی

در صورتی که به فاضلاب اکسیژن نرسد، باکتری‌های هوازی فعالیت رشد و نمو خود را از دست داده و در عوض باکتری‌های بی‌هوازی فعالیت خود را شروع می‌کنند. روش کار این باکتری‌ها به این نحو است که اکسیژن مورد نیاز خود را از تجزیه مواد آلی و معدنی موجود در فاضلاب وارد شده به سپتیک تانک یا انباره به دست می‌آورند. به عبارت دیگر این باکتری‌ها بر خلاف باکتری‌های هوازی مواد فاضلاب موجود در سپتیک تانک را بازیافت می‌کنند.
نتیجه این فعالیت تجزیه مواد آلی ناپایدار و تبدیل آن‌ها به نمک‌های معدنی پایدار و نیز گازهایی چون گاز هیدروژن، سولفوره، گاز متان، گاز کربنیک و گازن ازت می‌باشد.
تولید گازهای نامبرده به ویژه گاز هیدروژن سولفوره موجب می‌شود که بوی ناخوشایند در سپتیک تانک ایجاد گردد. از این رو این روش را روش تعفن نیز می‌نامند.
مهمترین کاربرد روش استفاده از باکتری‌های بی‌هوازی در سپتیک تانک سر بسته‌ی هضم لجن می‌باشد و تنها در تصفیه‌خانه‌های بسیار کوچک مانند سپتیک تانک از روش تعفن برای تصفیه‌ی فاضلاب استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *