خواص فیزیکی – مکانیکی پلی اتیلن ۲



جدول۲: مشخصات نمونه‌ای (typical) پلی اتیلن گونه لوله
مشخصه استاندارد واحد مقدار
چگالی DIN 53479 g/cm۳ ۹۵/۰
شاخص جریان مذاب
(MFI) ISO 1133 g/10min ۴۵/۰
مدول الاستیک (کوتاه مدت) ISO 178 N/mm۲ ۱۰۰۰
مدول الاستیک (بلند مدت) ISO 178 N/mm۲ ۱۷۰
استحکام کشش در نقطه تسلیم DIN 53495 N/mm۲ ۲۳
تغییرفرم در نقطه پارگی DIN 53495 % <600
ضریب انبساط حرارتی DIN 53752 ۱/˚C ۱.۸*۱۰-۴

به علت گستردگی و متداول بودن مصرف دوده بسیاری از شرکت های تولیدکننده مواد، گونه لوله را به صورت خود رنگ (حاوی دوده) تولید می‌نمایند. برای کارآیی مناسب آمیزه در حین بهره‌برداری میزان دوده می‌بایست بین %۲ – %۲.۵ موجود باشد.
لازم به ذکر است که مطابق استاندارد ملی ایران در صورت استفاده از مستربچ این میزان می‌تواند تا %۵/۱ نیز کاهش یابد. مطابق استاندارد prEN-13476 و DIN 16961 رنگ لایه خارجی لوله‌ ها ترجیحاً می‌بایست سیاه، نارنجی متمایل به قهوه‌ای و یا خاکستری باشد و البته استفاده از سایر رنگها نیز مجاز است. به غیر از رنگ سیاه در صورت استفاده از سایر رنگ ها می‌بایست که از پایدارکننده مناسب در برابر اشعه فرابنفش (Anti U.V. Agent) استفاده گردد.
بررسی‌های صورت گرفته در شرکت گروه صنعتی فراز تجهیز راویس بیانگر این مطلب است که استفاده از مستربچ خاکستری به همراه پایدارکننده مناسب نوری خاص این شرکت کیفیت مناسب تری را باعث می‌شود. در بررسی خواص لوله تولیدی از مواد اولیه مختلف شامل پلی اتیلن خالص، آمیزه پلی اتیلن با دوده و پلی اتیلن همراه با مستربچ خاص این شرکت شامل رنگدانه خاکستری و پایدارکننده نوری خاص این شرکت با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج این آزمون حاکی از بالاتر بودن کیفیت لوله تولید‌شده با استفاده از مستربچ خاص این شرکت بوده که در شکل۱ که نشانگر میزان تغییر فرم بعد از ۲۴ ساعت لوله تولید‌شده از مواد مذکور است، این امر کاملا مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *