روش‌های خم کردن لوله پلی اتیلن



لوله پلی اتیلن به دو شکل سرد و گرم می‌تواند خم شود. در روش سرد این کار با دمای پایین به انجام می‌رسد ولی در خم کردن گرم لوله پلی اتیلن انجام کار در دمای بالا به انجام می‌رسد.

روش خم کردن لوله پلی اتیلن سرد

برای خم کردن لوله‌های پلی اتیلن که که قطر کمی دارند، در زوایای بزرگ، به ابزار خاصی نیاز نیست و این کار به دلیل انعطاف‌پذیری این لوله‌ها به آسانی قابل انجام است. البته می‌بایست دقت کرد که شعاع قوس به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد تا از آسیب دیدن لوله جلوگیری شود.

مقدار مجاز برای خم کردن لوله به این شکل متغیر است و بسته به دستورالعمل‌های تولیدکننده لوله متفاوت است.

همچنین لازم است فاصله‌ی لازم پس از خم شدگی با اتصالات و شیرآلات در نظر گرفت شود.

روش خم کردن لوله پلی اتیلن گرم

اگر قوس مورد نیاز برای خم کردن لوله کمتر از مقدار مجاز و قابل تحمل برای لوله باشد، می‌بایست با روش گرم کردن بدون شعله مانند گرم کردن با هوای داغ یا روغن داغ این کار به انجام برسد. مقدار داغ شدن می‌بایست در محدوده‌ی استاندارد باشد تا به لوله آسیب نرسد. همچنین گرم شدن باید به صورت یکنواخت باشد.

برای جلوگیری از آسیب دیدن لوله در هنگام خم شدن، لازم است تا داخل آن با ماسه یا مواد دیگری پر شود. پر نکردن داخل لوله ممکن است باعث شود تا لوله صاف شود و تغییر شکل دهد.

استفاده از روش گرم برای ایجاد خم در لوله پلی‌اتیلن به تجربه زیاد نیازمند است. خم غیراصولی و بدون رعایت نکات لازم باعث کاهش کیفیت لوله پلی اتیلن یا‌ آسیب‌دیدگی و کاهش عمر آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *