لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت



لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت باتوجه به نوع طراحی دارای مقاومت بالایی می باشند . این نوع لوله ها قابل نصب بر روی آبگیر های دریا ، داخل ترانشه و مدفون در زمین می باشند . لوله دوجداره جهت جمع آوری و دفع فاضلاب هاش شهری – صنعت ، آب های سطحی ، انتقال سیالات و همچنین مصارف کشاورزی و زهکشی مورد استفاده قرار می گیرند . بر روی خطوط لوله فاضلابی مدفون نیروهای گوناگونی اعم از انعطاف پذیر و یا سخت متکی به ساختار پشت بند برای انتقال نیرو ها به بستر ترانشه می باشد . بنابراین رعایت اصول نصب در بهربرداری تاثیر بسیاری خواهد داشت . طراحی و نصب لوله پلی اتیلن کاروگیت جریان ثقلی در ATVA – M294 – AASHTO M252 – ISO9969 – EN1374 – DIN 16961- A127 ISIRI 9116   آورده شده است .

خواص و مشخصات مکانیکی لوله ها

رفتار لوله ها از نظر مقاومت به دو مورد  انعطاف پذیر و یا سخت طبقه بندی می شوند . لوله انعطاف پذیر توانایی تغییر شکل ، حرکت و یا جابجایی زیر بارگذاری بدون آسیب دیدگی را دارا می باشند که لوله پلی اتیلم کاروگیت جزو این طبقه محسوب می شود . در مقابل لوله با ساختار سخت وجود دارد که تغییر شکل کافی زیر بارگزاری را تحمل نمی کند .

تغییر شکل این لوله ها معمولا کمتر از ۲ درصد می باشد . لوله تقویت شده یا معمولی بتنی از این نوع لوله ها می باشند . برای لوله انعطاف پذیر ، تغییر شکل ها اجازه انتقال و تحمل نیرو ها به پشت را می دهند . در مقابل لوله سخت قسمت اعظم بارگذاری را به دیواره های لوله به جای پشت بند و بستر انتقال می دهند .

شکل ۱ تقابل لوله – ترانشه زیر بارگذاری

لوله انعطاف پذیر معمولا از جنس پلاستیک یا فلز می باشد . د فلز خواص الاستیکی و در پلاستیک خواص ویسکو الاستیک یا وابستگی زمانی مشاهده خواهد شد .

این تفاوت های کلیدی را برای درک و نصب درست و اصولی لوله کاروگیت پلی اتیلن نسبت به سایر انواع لوله انعطاف پذیر می باشد . گرفتن فرض اینکه خواص ویسکو الاستیک تفاوتی با حالت الاستیک ندارد ، بدون شک باعث به جود آمدن خطاهای بزرگ در طراحی خواهد شد . یکی از عمده ترین تصور های غلط در مورد مواد پلاستیکی به خصوص پلی اتیلن را میتوان کاهش مقاومت با سپری شدن زمان اشاره کرد ، که این خاصییت نقطه تمییز مواد الاستیک با با ویسکو الاستیک می باشد . (شکل ۲)

شکل ۲ : شماتیک نمودار تنش کرنش برای پلی اتیلن

مدول الاستیسیته برای مواد ویسکو الاستیک به نسبت تغییر کرنش به سطح تنش مربوط می باشد . مدول در ابتدا زیاد و سپس کم می شود که لوله پلاستیکی به مقدار نیروی کمتری برای رسیدن به همان سطح کرنش نیاز دارد . اگر رفتار ماده الاستیک فرض  می شد ، در این صورت به معنای از دست دادن مقاومت بود در حالی که پلی اتیلن رفتار ویسکو الاستیک از خود نشان می دهند بنابراین تصور از دست دادن مقاومت با افزایش زمان تصور غلطی می باشد . همان گونه که در شکل مشاهده شده است ابتدا تصور می شود که مدول با افزایش زمان کم می شود در حالی که مدولی جدیدی که به وجود می آید برای هر بار و هر سری بار جدید اعمال می باشد که مدول الاستیسیته باتوجه به این امر یکسان خواهد ماند (شکل ۲) .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *