منظور از چربی گیر چیست ؟



چربی گیر چیست؟

یکی از آلاینده های معمول در فاضلاب صنایع مختلف ، وجود روغن  چربی در پساب خروجی می باشد ، در برخی موارد غلظت آلاینده های فوق به اندازه ای بالاست که لزوم استفاده از یک واحد چربی گیر پلی اتیلن برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بیشتر نظیر (آلودگی محیط زیست و گرفتگی چاه و انسداد ) توصیه می شود . لازم به توضیح است ، روش های گوناگونی در حذف روغن چربی از پساب پیشنهاد می شود ، که مقرون به صرفه ترین و اقتصادی ترین روش ، استفاده از روش ثقلی می باشد .

کاربرد چربی گیر

کاربرد چربی گیر ها در فاضلاب آشپزخانه ها و تالارهای پذیرایی ، محیط های صنعتی که حاوی ذرات معلق روغن و چربی به صورت معلق (اومولوسیون) می باشند است ، چربی گیر ساده ترین روش ممکن برای جداسازی چربی مخلوط با فاضلاب برای بهبود عملکرد تصفیه در مرحله ی بعدی یا جلوگیری از آسیب های زیست محیطی وارد شدن چربی های خوراکی و یا صنعتی به چاه و فاضلاب است .

چربی گیر ها وسیله ای هستند که برای جداسازی روغن و چربی قبل از ورود به چاه جذبی طراحی و اجرا می شوند . یکی از مهمترین مشکلات ایجاد شده در آشپزخانه های صنعتی و تهیه غذا تجمع روغن و چربی در سیستم های زهکش و چاه می باشد که باعث ایجاد گرفتگی و انسداد خواهد شد .

مزایای استفاده از چربی گیر پلی اتیلن

  • جلوگیری از ورود روغن و چربی از فاضلاب به منهول ها و دیواره های چاه جاذب (مسدود شدن و گرفتگی لوله انتقال و چاه جذب )
  • جلوگیری از پر شدن سریع چاه جاذب به دلیل ورود ذرات معلق ( نظیر برنج ، پلاستیک ، درب نوشابه و … ) به دلیل تعبیه یک سبد آشغالگیر در ورودی جریان
  • پایین آوردن بار آلودگی فاضلاب برای ورود به مراحل بعد تصفیه خانه ( در تصفیه خانه های بتنی و فلزی _ بالا بردن کارایی راندمان تصفیه خانه )

روش های چربی گیری

  • روش API
  • روش CPI
  • روش DAF

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *