چربی گیر از نظر ساختار قسمت دوم



انواع مختلف چربی گیر از نظر ساختاری  

تمیز کننده های قلیایی

تمیز کننده های قلیایی تا کنون به مقدار زیادی برای تمیز کردن فلزات مصرف شده اند و بیشتر بخاطر ارزانی نسبی و کارایی آنها بوده است . در فرمول بندی یک نمونه تمیز کننده قلیایی ممکن است از موارد زیر استفاده شود ؛

۱-مایع اولیه قلیایی مثل سدیم هیدراکسید یا سدیم کربنات

۲-ساخت مایع ها ( Builders ) مثل سیلکات ها و فسفرها

۳-مواد پراکنده ساز ( Dispersing Agents )

۴-مواد فعال کننده سطح و امولسیون کننده ها

۵-عوامل منزوی کننده (Sequestrants) کمپلکس دهنده فلزی و سبک کننده های آب

۶-محلول های بافر (Buffers) مثل بورات ها

۷-بازدارنده ها برای کاهش حمله روی فلز که باید تمیز شود به ویژه در مورد فلزات غیر آهنی

۸-عوامل ظریف ساز (Refining Agents) که بر پوشش فسفات بعدی اثر بگذارد بعضی مواد بیش  از یکی از نقش های بالا را بازی می کنند .

مثلا فسفات ها ممکن است ترکیبی از نقش های ۱ و ۲ و ۳ و۶ را داشته باشند و یا سیلیکتها ۱ و ۷ را داشته باشند ، اجزای تمیز کننده بستگی به روش کاربرد دارد . تمیز کننده های پاششی نیز به فعال کننده های سطح با کف کم دارند و معمولا مقدار ماده فعال کننده آنها کمتر از تمیز کننده هایی است که برای مصرف به صورت غوطه وری طراحی میشوند . تمیز کننده های پاششی معمولا به غلظت های ۳-۵ g/lit  از محصول جامد مصرف می شوند ، از طرفی غلظت های ۱۰-۳۰ g/lit ، برای تمیز کننده های غوطه وری بیشتر معمول می باشد .

چربی گیری با بخار

در چربی گیری با بخار قطعه هایی که باید تمیز شوند ، وارد بخار متراکم هیدروکربن  کلردار میشود که در بالای یک مخزن حلال جوشان جمع شده است . چربی گیری با بخار یک روش عالی برای زدودن روغن و گریس می باشد ، اما ممکن است برای زدودن آلودگی ها زیاد موثر نباشد .برطرف کردن مواد جامد میتواند با همراه کردن یک وسیله پاشنده با حلال یک ماده موثر صورت می گیرد . وقتی که حلال مصرف میشود  ، روغن های روی آن جمع میشوند و امکان دارد نقطه جوش را بالا ببرد و در این صورت لازم است حلال را با تقطیر خالص نمود . حلال های کلر دار در تماس با آب به ویژه در حضور آلومینیوم گرایش به هیدرولیز دارند و چون محصولات هیدرولیز دارای هیدراته می باشند ، فقط از انواع دارای مواد بازدارنده ویژه باید مصرف کرد .

تری کلرو اتیلن (نقطه جوش ۸۷درجه سانتی گراد ) معمولا بیشتر به پرو کلرو اتیلن (نقطه جوش ۷۴ درجه سانتی گراد ) به علت مسمومیت پایین آن ، ترجیح داده می شود .

تمیزکاری با حلال های امولسیونی

در این روش فلز یا قطعه در حلال دارای عوامل پراکنده ساز غوطه ور میشود و سپس با آب ، آبکشی شده و آب حلال را همراه با هرگونه مواد حل شده پراکنده میکند .

حلال های هیدروکربنی مانند نفت سفید معمولا بدین منظور به کار می روند . حلال های تمیز کننده قابل امولسیون را میتوان به جهت تاثیر در برطرف کردن انواع وسیعی از آلودگی ها در دمای محیط به کار برد .

چربی گیر ها میتواند شامل قلیاهای سوزآور ، سیلیکات ها ، فسفات ها ، کرومات ها ، کربنات ها ، برات ها ، سولفات ها ، نیترات ها ، کلرید ها ، صابون ها ، رزین ها ، عوامل مرطوب کننده سولفوناته ، عوامل ضد کف ، بازهای آلی ، حلال های آلی ، عوامل جفت کننده آلی ، نمک های اسید های معدنی و یا آلی باشند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *