تولید نخ بخیه نانوپلیمری در دانشگاه صنعتی اصفهان



محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره‌گیری از فناوری نانو اقدام به ساخت نخ بخیه کردند این نخ که در مقیاس آزمایشگاهی تولید و بررسی شده، از نانوالیاف تشکیل شده و زیست تخریب‌پذیر نیز است.

در سال‌های اخیر، با پیشرفت فناوری نانو، تولید نانوالیاف به روش الکتروریسی و به دنبال آن تولید نخ از نانوالیاف مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر و زیست‌سازگار در فرآیند الکتروریسی و تولید نخ از این پلیمرها، منجر به تولید محصولاتی جهت کاربردهای ویژه نظیر نخ‌های بخیه و سیستم‌های تحویل دارو می‌شود.

به گفته‌ فاطمه حقیقت، دانشجوی دکترای مهندسی نساجی، در این کار با استفاده از روش الکتروریسی و استفاده از پلیمر پلی لاکتیدگلایکلیک اسید (PLGA) که یک پلیمر زیست تخریب‌پذیر است، نخ بخیه‌ی قابل جذبی تولید و ویژگی‌هایی از جمله مقاومت مکانیکی آن مورد بررسی قرار گرفته است. با این روش، تولید نخ بخیه به مواد اولیه‌ی کمی صورت می‌گیرد. همچنین می‌توان از پلیمرهای مختلف برای تولید نخ استفاده کرد. در صورتی که در روش‌های متداول تولید نخ، در انتخاب و میزان مواد اولیه محدودیت‌های زیادی وجود دارد. استفاده از داروهای ضدباکتری در محلول الکتروریسی و تولید نخ با خاصیت رهاسازی دارو با این روش نیز امکان‌پذیر است.

وی گفت: نخ‌های بخیه قابل جذب مصنوعی موجود در بازار ایران وارداتی است و تنها چند تولیدکننده نخ‌های بخیه قابل جذب طبیعی (نظیر کاتگوت و کلاژن که استفاده از آن‌ها پس از ورود نخ‌های قابل جذب مصنوعی محدود شده) موجود است.

مزیت‌های نخ جدید

حقیقت در ادامه افزود: از مقایسه‌ی نخ بخیه تولید‌شده با نخ‌های بخیه موجود در بازار مشاهده شده که روند تخریب این نخ سریع‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین مویینگی این نخ، کمتر از نخ‌های بخیه موجود در بازار است. لازم به ذکر است که مویینگی یک عامل مهم در ارتباط با نفوذ عفونت محل زخم به داخل نخ بخیه محسوب می‌شود و بنابراین نخ بخیه نباید مویینگی داشته باشد. با وجود ویژگی‌های ممتاز ذکر شده، به علت ساختار نخ نانولیفی، خواص مکانیکی آن نسبت به نخ‌های بخیه مشابه ضعیف است.

وی افزود: برای دستیابی به اهداف مورد نظر، ابتدا عوامل مؤثر بر الکتروریسی از قبیل غلظت محلول، ولتاژ و میزان تغذیه‌ی محلول پلیمری بهینه گردید. پس از بهینه‌سازی، خواص مکانیکی نخ تولید‌شده از قبیل استحکام نخ بدون گره و گره خورده با دو نوع گره جراحی(گره مربع و گره جراح) مورد بررسی قرار گرفت. از آن‌جایی که یکی از مشخصه‌های مهم در مورد نخ‌های بخیه، استحکام آن است، با طراحی سیستم تثبیت و بررسی شرایط تثبیت، خواص نخ بهبود داده شد. برای این منظور، عملیات تثبیت گرمایی (تر و خشک) روی آن انجام شده است. در ادامه‌ی تحقیق زیست تخریب‌پذیری و مویینگی نخ تثبیت شده در شرایط مشابه بدن انسان بررسی گردید.

چاپ در نشریه Fibers and Polymers

نتایج این پژوهش که حاصل همکاری فاطمه حقیقت و دکتر سید عبدالکریم حسینی- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان- است، در مجله‌ی Fibers and Polymers منتشر گردیده است.