انواع اتصال لوله پلی‌اتیلن (دوجداره فاضلابی ثقلی، تک جداره تحت فشار) (قسمت دوم)



اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش الکتروفیوژن

تفاوت اصلی این روش با جوش حرارتی که شرح داده شد در طریقه اعمال حرارت می‌باشد که حرارت از داخل به وسیله بوبین اعمال می‌شود. در این روش بعد از قرارگیری لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی از قسمت سر آن‌ها در ابتدای یکدیگر، صفحه الکتروفیوژن دور تا دور لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی پیچیده می‌شود، سپس با اعمال جریان برق به بوبین‌های مقاومت حرارتی، سیم پیچ بوبین گرم شده و پلاستیک‌های اطراف خود را ذوب می‌نماید و جوش مناسبی با لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی ایجاد می‌شود.

نکته مورد توجه در این جوش جریان برق لازم برای جوشکاری است که باید متناسب  با بوبین‌های الکتریکی اتصالات باشد. سطح لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی قبل از انجام جوشکاری باید با دقت بازرسی شود تا هیچگونه خراشی نداشته باشد، نکته دیگر در این روش دقت در آب‌بندی فاصله بین روی هم آمدگی صفحه الکتروفیوژن و لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی می‌باشد.

این روش اغلب در جاییکه هر دو لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی محدود و مهار شده هستند، مثلاً به هنگام تعمیرات لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی و اتصال داخل ترانشه، استفاده می‌شود و یکی از بهترین تکنیک‌های اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی می‌باشد. لازم به ذکر است نوع بوبین‌های انتخابی برای قطعات اتصالی در کیفیت جوش الکتروفیوژن لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی تاثیر زیادی دارد.

اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش اکستروژن

از این روش معمولاً برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی با سایز بزرگتر از ۸۰۰ میلیمتر، اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به آدمرو و ساخت اتصالات دست ساز استفاده می‌شود.

ابتدا لبه‌های دو لایه یا لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی و اتصال توسط سشوار حرارت داده می‌شود سپس توسط دستگاه اکسترودر دستی مواد مذاب پلی‌اتیلن بین دو لبه تزریق می‌شود، تغذیه مواد به شکل مفتول بوده و با کمک کاردک مخصوص شکل می‌گیرد. در این روش مهارت و دقت جوشکار حایز اهمیت می‌باشد.

جوش اکسترودر بهترین روش اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی از نظر آب‌بندی و مقاومت مکانیکی می‌باشد ولی این روش نسبت به روش‌های دیگر زمان بیشتری لازم دارد و قابل اجرا در قطرهای کوچک لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی نمی‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *