انواع اتصال لوله پلی اتیلن



روش های اتصال در لوله (لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی و لوله پلی اتیلن تک جداره تحت فشار ) باتوجه به شرایط مختلف همچون فشار های داخلی و خارجی ، آب بندی  ، مقاومت در برابر حرکت های طولی ، مقاومت در برابر بار ناشی از پیش راندن یا کشیدن ، شرایط کارگذاری و نصب و شرایط تولید اتصالات ( لوله های پلی اتیلندوجداره فاضلابی ثقلی  و لوله های پلی اتیلن تک جداره تحت فشار)  با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

به طور کلی اتصال در لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی به روش های زیر صورت می گیرد ؛

  • اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش لب به لب یا همان BUTT WELD
  • اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش الکتروفیوژن
  • اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش اکستروژن
  • اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش اتصالات مکانیکی یا به عبارتی اتصال با کوپلینگ فشاری و حرارتی

اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی به روش جوش لب به لب یا همان  BUTT WELD

این نوع از اتصال در لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی ، اتصال حرارتی نیز نامیده میشود . در این روش دو سر لوله های  دوجداره فاضلابی ثقلی که قرار است در ادامه یکدیگر قرار بگیرند به صورت همزمان حرارت داده می شوند و سپس با فشردن دو سر حرارت دیده به یکدیگر آن دو را در اصطلاح به هم جوش می دهند . این حرارت توسط صفحه داغ ایجاد می شود و دمای آن به حدود ۲۱۰ درجه سانتی گراد میرسد .  در مرحله حرارت دهی و خنک کردن می بایست پارامتر های زمان و فشار مکانیکی وارد بر لوله پلی اتیلن دوجداره ثقلی فاضلابی رعایت شوند .

این نوع اتصال برای لوله های پلی اتیلن تک جداره و دوجداره فاضلابی ثقلی با قطر خارجی یکسان و ضخامت دیواره مشابه به کار می رود .

اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی به روش جوش الکتروفیوژن

تفاوت اصلی این روش با جوش حرارتی که شرح داده شد در طریقه اعمال حرارت می باشد که حرارت از داخل به وسیله بوبین اعمال می شود . در این روش بعد از قرار گیری لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی از قسمت سر آن ها در ابتدای یکدیگر  ، صفحه الکتروفیوژن دور تا دور لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی پیچیده می شود ، سپس با اعمال جریان برق به بوبین های مقاومت حرارتی ، سیم پیچ بوبین گرم شده و پلاستیک های اطراف خود را ذوب می نماید و جوش مناسبی با لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی ایجاد می شود .

 نکته قابل توجه در این جوش  جریان برق لازم برای جوشکاری است که باید متناسب با بوبین های الکتریکی بخش اتصالات باشد . سطح لوله های پلی اتیلن فاضلابی ثقلی قبل از انجام جوشکاری باید با دقت بازرسی شود تا هیچگونه خراشی نداشته باشد ، نکته دیگر در این روش دقت در آب بندی فاصله بین روی هم آمدگی صفحه الکتروفیوژن و لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی می باشد .

این روش اغلب در جایی که هر دو لوله فاضلابی ثقلی محدود و مهار شده هستند ، مثلاً به هنگام تعمیرات لوله های پلی اتیلن فاضلابی ثقلی و اتصال داخل ترانشه ، استفاده می شود و یکی از بهترین تکنیک های اتصال لوله های پلی اتیلن فاضلابی ثقلی می باشد . لازم به ذکر است نوع بوبین های  انتخابی برای قطعات اتصالی در کیفیت جوش الکتروفیوژن لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی تاثیر زیادی دارد .

اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی به روش جوش اکستروژن

در این روش معمولاً برای اتصال لوله های دوجداره پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی با سایز بزرگتر از ۸۰۰ میلی متر ، اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابیثقلی ،ساخت  آدمرو و  همچنین ساخت اتصالات دست ساز استفاده می شود . ابتدا لبه های دولایه لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی متصل به هم توسط سشوار حرارت داده می شود سپس توسط دستگاه اکسترودر دستی مواد مذاب پلی اتیلن بین دو لبه تزریق می شود ، تغدیه مواد به شکل مفتول بوده و با کمک کاردک مخصوص شکل می گیرد .

در این روش مهارت و دقت جوشکاری دارای اهمیت زیادی می باشد . جوش اکستروژنی بهترین روش اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی از نظر آببندی و مقاومت مکانیکی می باشد ولی این روش نسبت به روش های دیگر زمان بیشتری لازم دارد و قابل اجرا در قطر های کوچک لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی مانند  ۵۰۰ ، ۴۰۰ ، ۳۰۰ و ۲۰۰  نمی باشد .

اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی به روش اتصالات مکانیکی یا به عبارتی اتصال  با کوپلینگ فشاری

برخی کارخانه های تولید کننده لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی با سطح داخلی صاف با قابلیت اتصال مکانیکی تولید می کنند که مزیت آن سهولت در نصب و اجرای سریع ، کارگذاری  آسان این نوع لوله های  پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی می باشد .البته لازم به ذکر است که این روش اتصال معمولا برای لوله های تا قطر ۱۲۰۰ میلی متر کاربرد دارد و برای بالاتر از قطر اعلامی بهتر است که حتما از یکی از سایر روشهای اعلامی در بالا استفاده گردد .

لوله های پلی اتیلن دوجداره  فاضلابی ثقلی به صورت شاخه های  ۶ متری و تا قطر ۱۲۰۰ به شکل ساکت دار و یا به عبارتی کوپلر سرخود که در اصل همان  نری و مادگی با قابلیت آببند شدن به وسیله جوش و یا واشر لاستیکی و Gasket می باشند تولید می گردند . انتخب هر یک از روش های آببندی بسته به کاربرد ، سایز و محل کارگذاری  لوله پلی اتیلن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *