لوله دوجداره پلی اتیلن (کاروگیت، کاروگیت اسپیرال، کورتیوب)



این دسته از لوله­ ها برای استفاده در شبکه­ های انتقال بدون فشار و یا به عبارتی ثقلی طراحی و اختراع شده­اند . طبق استاندارد مدون شده ، لوله­ های دوجداره پلی­ اتیلن برای فشارهای کمتر از ۵/۰ بار قابل استفاده می­باشند . این نوع لوله­ ها که دارای دیواره­ای ساختمند می­ باشند با این تفکر که در عین حفظ مقاومت حلقوی (که یکی از مهمترین فاکتور­های طراحی و محاسبات در انواع لوله ­های دوجداره پلی­ اتیلن است) از وزن کمتری نسبت به انواع”لوله پلی اتیلن چیست لوله­ های تک­ جداره که گاهاً در این نوع پروژه ­ها مورد استفاده قرار می­ گرفتند طراحی شدند .
وجود دیواره ساختمند در لوله های دوجداره پلی اتیلن منجر به این می شود که این نوع لوله ها به راحتی میتوانند نیروی استاتیکی و دینامیکی ناشی از بار مرده خاک بالاسری و بارترافیکی ماشین آلات درحال عبور را کنترل کنند و از طرفی نیز در راستای کاهش چشم گیر مواد پلاستیکی (HDPE) که در هر حال برای محیط زیست مضّر بوده است گام های بلندی برداشته باشند .
لوله های دوجداره پلی اتیلن براساس دستورالعمل های مختلفی ، طراحی و محاسبه می گردند که از نمونه دستورالعمل های طراحی لوله های دوجداره پلی اتیلن میتوان به موارد ذیل اشاره کرد ؛
استاندارد ATVA129 ، استانداردM294 و استاندارد M252 .
نحوه نصب و کارگذاری لوله های دوجداره پلی اتیلن از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و با طول عمر خط لوله کارشده رابطه ای مستقیم دارد . در کارگذاری لوله های دوجداره پلی اتیلن می بایست حتما ً استاندارد های نصب رعایت گردد.
اتصال در لوله های دوجداره پلی اتیلن باتوجه به نوع و سایز آنها متفاوت می باشد ولیکن به طورکلی اتصالات در لوله های دوجداره پلی اتیلن به ۳ شکل صورت می پذیرد:
 اتصال از طریق ساکت اسپیگوت (نری و مادگی) و آب بندی با واشر لاستیکی و یا EPDM که اصولاً این نوع اتصال و آب بندی در سایز های کوچک لوله های دوجداره پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرد.
 اتصال و آب بندی از طریق جوش اکستروژنی که در این سیستم پس از کارگذاری لوله ها در محل ترانشه ، پرسنل جوشکار پلی اتیلن اقدام به اتصال و انجام عملیات جوشکاری لوله های دوجداره پلی اتیلن به دو شکل جوش از داخل و جوش از بیرون و یا حتی جوش دو طرفه بنا به نظر کارفرما ، می کنند.
معمولا این نوع جوش در سیستم لوله های دوجداره پلی اتیلن با سایز بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
 اتصال دیگر از طریق ساکت و اسپیگوت (نری و مادگی) و آب بندی با جوش الکتروفیوژن است ، در این روش همچون روش قبل پس از کارگذاری لوله های دوجداره پلی اتیلن و اتصال آنها از طریق نری مادگی به یکدیگر پرسنل جوشکار با کمک سیستم های حرارتی نصب شده در محل مادگی اقدام به انجام عملیات جوشکاری لوله های دوجداره پلی اتیلن کارگذاری شده در محل پروژه می کنند .
لوله های دوجداره پلی اتیلن در استاندار مربوط به لوله های دوجداره به طور کلی به دسته های زیر تقسیم میشوند ؛
 لوله دوجداره پلی اتیلن از نوع کاروگیت ؛ لوله های دوجداره پلی اتیلن کاروگیت بطور کلی در استاندارد به لوله هایی اطلاق می شود که دارای سطح داخل صاف و سطح بیرون دندانه دندانه می باشد.
 لوله دوجداره پلی اتیلن از نوع اسپیرال ؛ لوله دوجداره پلی اتیلن اسپیرال بطور کلی در استاندارد به لوله هایی اطلاق می شود که دارای سطحی صاف هم در داخل و هم در بیرون می باشد.
 لوله دوجداره کورتیوب که بنا به نوع تکنولوژی متفاوتی که با سایر لوله های دوجداره پلی اتیلن دارد در گروه جداگانه ای قرار داده شده است ولیکن بطور کلی میتوان آن را با توجه به مشخصات ظاهری آن ( داخل صاف و بیرون دندانه دندانه) در دسته لوله های دوجداره پلی اتیلن کاروگیت طرح B قرار داد.
اخیراً نیز گروهی از شرکت های تولید کننده لوله های دوجداره پلی اتیلن سعی کرده اند با توجه به مزایا و معایب هریک از انواع لوله های دوجداره پلی اتیلن اعلامی فوق ، اقدام به تولید یک نوع جدید از انواع لوله های دوجداره پلی اتیلن کنند که علاوه بر رفع نقایص موجود در بخش اتصالات لوله های دوجداره پلی اتیلن علی الخصوص نوع اسپیرال و همچنین مقاومت پایین لوله های دوجداره کاروگیت در اقطار بالا، به صورت کاملاً مهندسی و قابل رقابت در بازار کنونی لوله های دوجداره پلی اتیلن باشد.
این نوع لوله را با توجه به اینکه در راستای رفع نقایص لوله های دوجداره پلی اتیلن کاروگیت و اسپیرال بوده است در اصطلاح در بازار به نام لوله های دوجداره کارو اسپیرال و یا کاروگیت اسپرال نامگذاری کرده اند.
لوله های دوجداره پلی اتیلن دارای کاربردهای مختلفی می باشند و از آنها میتوان در بخش و سسیستم های مختلفی نظیر موارد ذیل استفاده نمود؛
 سیستم های جمع آوری آب های سطحی
سیستم های جمع آوری فاضلاب و انتقال آن
 سیستم های زهکشی جاده ها بزرگراه ها ،ترانشه ها و فوندانسیون های ساختمان
 سیستم های انتقال کابل های مخابراتی و برق
 سیستم های تصفیه فاضلاب و سایر مواد شیمیایی
 سیستم های ذخیره سازی و نگهداری
 محفظه محافظتی جهت شیرها و آبفشان ها
 ساخت منهول ها و میله های دسترسی
 لوله های دوجداره چاهی
 سیستم انتقال ثقلی آب های کشاورزی
 سیستم انتقال آب های آلوده صنعتی

۱۰ نظر در مورد «لوله دوجداره پلی اتیلن (کاروگیت، کاروگیت اسپیرال، کورتیوب)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *