چرا «لوله پلی اتیلن با دیواره ساختمند» ؟



اصل ایده ساخت لوله‌های ساختمند برای صرفه‌جویی در مصرف مواد و بالا بردن استحکام آن‌ها بوده است. استفاده از HDPE به همراه استفاده از ساختارهای مناسب موجب شده که این لوله‌‌ها از انعطاف‌پذیری بالایی نیز برخوردار گردند. این ایده به مدت بیش از ۵۰ سال است که در بسیاری از کاربردها ( صنعتی ، دریایی ، فاضلاب ، مخازن و جمآوری انتقال آب‌های سطحی مورد استفاده قرار گرفته است.

در حال حاضر نیز کسانی هستند که ادعا می‌کنند که باید حداقل استحکام حلقوی و ضخامت جداره‌ای باید وجود داشته باشد که بتوان از آن استفاده کرد. این افراد به این نکته توجه نمی‌کنند که طراحی پروفیل دقیق نه تنها در صنعت لوله بلکه در سایر صنایع نیز، مانند هواپیما سازی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنها پروفیل‌های محکم که نازک و انعطاف‌پذیر باشند،‌به بالهای یک هواپیما اجازه می‌دهد که به صورت کنترل شده تحت بار ، تغییر فرم دهد. یک سازه صلب در صورت وارد شدن بار مازاد به سادگی خواهد شکست.
پروفیل‌های لوله‌هایگروه صنعتی فراز تجهیز راویس نیز با همان دقت به‌کار رفته در طراحی بال هواپیما و سپر خودروها و با همان روش محاسبه ( روش المانهای محدود )و طراحی شده‌اند.

مقایسه‌ی لوله‌های ساختمند

برای مقایسه نتایج تیوری با عمل نیاز به سالها تجربه و آزمون است. این گروه صنعتی با بررسی خطوط نصب شده از این دسته محصولات ، طول بیش از ۳۰ سال گذشته تغییر شکل محصولات در این راستا را به صورت منظم مورد تجزیه و تحلیل قرارداده است. و با استفاده از این نتایج این شرکت سعی نموده با هدف یکنواخت کردن توزیع تنش در دیواره و در لوله‌، محصولاتی بهینه هم از لحاظ قیمت هم از لحاظ محاسباتی تولید نماید چراکه نقاط تمرکز تنش در لوله‌ها بسیار خطرناک هستند چون که می‌توانند در عوض تغییرفرم الاستیک و برگشت‌پذیر،‌دچار شکست ‌گردد.

انعطاف‌پذیری حلقوی از جمله آزمونهای استانداردی می‌باشد که بر روی لوله‌های تولیدی این شرکت بر اساس آزمون استاندارد EN 1446صورت می‌گیرد. بر اساس این آزمون لوله می‌بایست به اندازه ۳۰% قطر داخلی تغییر فرم داده و پس از برداشتن بار به اندازه اولیه خود باز گردد. در طی این فرآیند می‌بایست لوله هیچ ترک یا هیچ گونه نشانه‌ای از شکست در دیواره آن نداشته باشد. این آزمون نه تنها در آزمایشگاههای این شرکت، بلکه در آزمایشگاههای مؤسسات مستقل نیز بر روی لوله‌های تولیدی این شرکت قابل انجام است. نتایج حاصل از آزمایش مذکور نشان می‌دهد که لوله‌های تولیدی گروه صنعتی فراز تجهیز راویس تا ۵۰ درصد فشار و تغییر فرم را بدون هیچگونه نقیصه‌ای تحمل می‌نمایند.

آزمون سفتی حلقوی ضریب اطمینان بالای لوله‌های تولیدی گروه صنعتی فراز تجهیز راویس را نشان می‌دهد. اصولا لوله‌های فاضلاب با قطر بین ۶۰۰ تا۳۵۰۰ بر اساس نوع پروژه و طبق محاسبات استاتیکی طراحی می‌شوند. تجربیات واحد فنی گروه صنعتی فراز تجهیز راویس نشان داده است با توجه به اینکه احتمال بارهای پیش‌بینی نشده و مازاد به لوله در حین استفاده وارد شود بالاست،‌بنابراین لوله‌ها می‌بایست از ضریب اطمینان بالایی برخوردار باشند. لوله‌های تولیدی گروه صنعتی فراز تجهیز راویسدر عوض شکست تحت بارهای وارده تغییرفرم داده و پس از برداشتن بار به حالت اول خود برمی‌شود.

می‌بایست از نظر دور نداشت که در مدت زمان تغییر شکل فقط لوله تغییر مقطع می‌دهد حال آنکه پروفیلی که خوب طراحی شده باشد حتما پایدار خواهد ماند. از آنجایی که شکل پروفیل در محاسبات استاتیکی نقشی اساسی دارد ، تغییر شکل پروفیل یا فروریختگی یا مچاله شدن پروفیل در زیر بارگذاری مازاد تاثیر مخربی بر روی لوله خواهد داشت. مسلما در آن صورت لوله نیز فرو خواهد ریخت.

راهنمای محاسباتی آلمانی ATV 127 در سال ۲۰۰۰ ، پایداری پروفیل را به مراحل محاسباتی خود افزود تا با اینکار رفتار کل لوله را در شرایط نصب شده کاملتر بسنجد و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

لوله پلی اتیلن گروه صنعتی فراز تجهیز راویس جزو اولین محصولات پلی‌اتلین تولیدی در سراسر جهان است که نه تنها پایداری پروفیل را برای یک پروژه مشخص آزمایش نموده بلکه برای تمامی پروفیل‌های تولیدی خود، گواهی نامه پایداری پروفیل را از یک مؤسسه استاندارد دریافت نموده است. این گواهی نامه بر مبنای آزمایش‌های تغییر شکل عملی ، بحرانی ترین پروفیل ها( ضخامت کمتر و مقطع کوچکتر پروفیل ) و نیز محاسبات پیچیده روش المان محدود تنظیم شده است.

پروفیل می‌بایست در عین تحمل بارهای استاتیکی، توانایی تحمل نیروهای وارده در حین حمل و همچنین در زمان نصب را همچون زمان بهره برداری داشته باشد.پایداری یک لوله پروفیلی ، همچنین طول عمر لوله اساسا بستگی به نوع طراحی پروفیل لوله دارد. برخلاف لوله‌های صلب برای طراحی یک لوله پروفیلی خوب ، قاعده ای طلایی وجود دارد:

سفتی به مقداری که نیاز است، اما انعطاف‌پذیری تا بیشترین حد ممکن

این نکته موقعی حایز اهمیت است که بدانیم حتی ماده ذاتا انعطاف‌پذیر پلی اتیلن می‌تواند با یک مهندسی نادرست و مازاد – طراحی به ماده‌ای صلب با تمامی معایب و مشکلات تبدیل شود. مقاومت حلقوی و یا ضخامت جداره زیاد برای لوله ای که ذاتا می‌بایست انعطاف‌پذیر باشد نه یک ایمنی بیشتر که از نقطه نظر حقیقی کیفیت پایین محصول می‌باشد.

  • یک لوله با مقاومت حلقوی KN/m22 (طبق ISO 9969) ممکن است از ارتفاع ۶ متری به سطح زمین بی هیچ آسیبی بیافتد.
  • یک لوله با مقاومت حلقوی KN/m22 (طبق ISO 9969) ممکن است از ارتفاع ۱ متری به سطح زمین افتاده و به خاطر محاسبه مازاد و نادرست از وسط بشکند.
  • آیا شما ماشین را بر اساس ضخامت صفحات فلزی و وزن آن می‌خرید یا انتخاب ماشینتان را با توجه به ایمنی سیستم و رفتار انعطاف‌پذیر انجام می‌دهید؟
  • آیا شما دوست دارید سوار هواپیمایی شوید با بالهایی صلب و سنگین یا به طراحی انعطاف‌پذیر و منعطف آن اعتماد می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *