انواع اتصال لوله پلی‌اتیلن (دوجداره فاضلابی ثقلی، تک جداره تحت فشار)



روش‌های اتصال در ( لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی، لوله پلی اتیلن تک جداره تحت فشار) با توجه به شرایط فشارهای داخلی و خارجی، آب‌بندی، مقاومت در برابر حرکت‌های طولی، مقاومت در برابر بار ناشی ازپیش راندن یا کشیدن، شرایط کارگذاری و نصب و شرایط تولید ( لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی، لوله‌های پلی اتیلن تک جداره تحت فشار) متفاوت خواهد بود. اتصال‌ها و لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی  به روش‌های زیر صورت می‌گیرد.

  1. اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش لب به لب یا همان BUTT WELD
  2. اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش الکتروفیوژن
  3. اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش اکستروژن
  4. اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش اتصالات مکانیکی یا به عبارتی اتصال با کوپلینگ فشاری

اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش لب به لب یا همان BUTT WELD

این نوع از اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی ، اتصال حرارتی نیز نامیده می‌شود، در این روش دو سر لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی قبل از اتصال به صورت همزمان حرارت داده می‌شوند. این حرارت توسط صفحه داغ ایجاد می‌شود و دمای صفحه داغ به حدود ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در مرحله حرارت دهی و خنک کردن می‌بایست پارامترهای زمان و فشار مکانیکی وارده بر لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی رعایت شوند.

این نوع اتصال برای  لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی با قطر خارجی یکسان و ضخامت دیواره مشابه به‌کار می‌رود. به دلیل وجود تلرانس در ضخامت دیواره لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی از نوع اسپیرال که بر اساس قطر داخلی تولید می‌شوند، ممکن است مشکلاتی در هم تراز کردن و اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی اسپیرال به روش جوش لب به لب، بوجود بیاید.

اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش الکتروفیوژن

تفاوت اصلی این روش با جوش حرارتی که شرح داده شد در طریقه اعمال حرارت می‌باشد که حرارت از داخل به وسیله بوبین اعمال می‌شود. در این روش بعد از قرارگیری لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی از قسمت سر آن‌ها در ابتدای یکدیگر، صفحه الکتروفیوژن دور تا دور لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی پیچیده می‌شود، سپس با اعمال جریان برق به بوبین‌های مقاومت حرارتی، سیم پیچ بوبین گرم شده و پلاستیک‌های اطراف خود را ذوب می‌نماید و جوش مناسبی با لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی ایجاد می‌شود.

نکته مورد توجه در این جوش جریان برق لازم برای جوشکاری است که باید متناسب  با بوبین‌های الکتریکی اتصالات باشد. سطح لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی قبل از انجام جوشکاری باید با دقت بازرسی شود تا هیچگونه خراشی نداشته باشد، نکته دیگر در این روش دقت در آب‌بندی فاصله بین روی هم آمدگی صفحه الکتروفیوژن و لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی می‌باشد.

این روش اغلب در جاییکه هر دو لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی محدود و مهار شده هستند، مثلاً به هنگام تعمیرات لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی و اتصال داخل ترانشه، استفاده می‌شود و یکی از بهترین تکنیک‌های اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی می‌باشد. لازم به ذکر است نوع بوبین‌های انتخابی برای قطعات اتصالی در کیفیت جوش الکتروفیوژن لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی تاثیر زیادی دارد.

اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش جوش اکستروژن

از این روش معمولاً برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی با سایز بزرگتر از ۸۰۰ میلیمتر، اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به آدمرو و ساخت اتصالات دست ساز استفاده می‌شود.

ابتدا لبه‌های دو لایه یا لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی و اتصال توسط سشوار حرارت داده می‌شود سپس توسط دستگاه اکسترودر دستی مواد مذاب پلی‌اتیلن بین دو لبه تزریق می‌شود، تغذیه مواد به شکل مفتول بوده و با کمک کاردک مخصوص شکل می‌گیرد. در این روش مهارت و دقت جوشکار حایز اهمیت می‌باشد.

جوش اکسترودر بهترین روش اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی از نظر آب‌بندی و مقاومت مکانیکی می‌باشد ولی این روش نسبت به روش‌های دیگر زمان بیشتری لازم دارد و قابل اجرا در قطرهای کوچک لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی نمی‌باشد.

 اتصال‌ لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به روش اتصالات مکانیکی یا اتصال با کوپلینگ فشاری

برخی کارخانه‌های تولیدکننده لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی با سطح داخلی صاف، لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی با قابلیت اتصال مکانیکی تولید می‌کنند که مزیت سهولت در نصب و اجرای سریع کارگذاری این نوع لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی قابل توجه می‌باشد.

لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به صورت شاخه‌های ۶ متری ساکت‌دار یا با کوپلر سرخود جهت اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی به صورت نری و مادگی و با قابلیت آب‌بند شدن به وسیله جوش و یا واشر لاستیکی و Gasket می‌باشند. انتخاب هر یک از روش‌های آب‌بندی بسته به کاربرد  لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی می‌باشد.

۲ نظر در مورد «انواع اتصال لوله پلی‌اتیلن (دوجداره فاضلابی ثقلی، تک جداره تحت فشار)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *