محاسبات استاتیکی لوله پلی اتیلن قسمت ۴



از طریق خطوط تولید لوله کاروگیت:

اینگونه لوله ها برعکس لوله تولیدی از روش قبلی که بر اساس کلاسهای فشار بودند ، بیشتر براساس کلاس های مقاومت طراحی و ساخته می شوند و مدعی این هستند که عملکرد خیلی بهتری در کنترل فشارهای خارجی در زمین دارند و این درحالیست که هیچگونه ارتباطی بین مقاومت حلقوی یک لوله و رفتار آن در برابر در برابر فشارهای بیرونی در زیر زمین وجود ندارد .

عدد مربوط به مقاومت حلقوی که معمولا از طرف مشاوران مطرح می شود از آزمایش های مقاومت حلقوی طبق استاندارد های Die16961 و EN13476 و EN13476-2 که تنها و تنها نتیجه یک  تست در محیط آزمایشگاهی می باشد که باید بخاطر داشته باشیم که این آزمایش اطلاعاتی در خصوص E-MODULUS پلی اتیلن و همچنین محاسبات سفتی و سختی پروفیل مورد استفاده برای یک دوره آزمایش کوتاه را به ما می دهد و نمیتواند نتایج حاصله در طول یک دوره ۵۰ ساله و یا حتی ۲ ماه را که قرار است لوله در زیر زمین دفن شود به ما بدهد ما در آزمایش سختی حلقوی که در محیط آزمایشگاه انجام می شود تنها میتوانیم یک نیروی دو بعدی برای مدت کوتاه به لوله مورد نظر وارد کنیم و این درحالیست که تنها نیروهای بلند مدت هستند که میتوانند منجر به تغییر حالت و خمش در لوله مورد نظر با استفاده از بعد سوم نیرو شود . در اینجا همچون حالت قبلی می بایست خاطر نشان شویم که لوله کاروگیت تولیدی از این طریق با کلاس ۴ در شرایطی که لوله جدید با کلاس ۲ میتواند جوابگو باشند ممکن است دچار تغییر حالت و خمش شوند و نتوانند بارهای وارده را از بیرون کنترل کنند ، دلیل این امر چیست؟

دلیل این امر این است که محاسبات استاتیکی مربوط به یک لوله هیچ وقت به مقاومت حلقوی ختم نمی شود ،  به عبارتی نتیجه محاسبات استاتیکی ضریب اطمینان برای نیروی کششی و خمشی می باشد و یا به عبارتی دیگر تمام نیروها و بارهای وارده در ۳ جهت همگی رفتار لوله را در شرایط دفنی در زمین تحت تاثیر قرار می دهند . لذا برای محاسبه میزان مقاومت لوله در زمین می بایست تمامی این فشارها و بارها را در زوایای مختلف در نظر بگیریم نه ایمکه فقط به کلاس های سفتی و سختی توجه داشته باشیم .

لوله تولیدی از طریق خط تولید کورتیوب :

شرکتهای تولیدی کورتیوب نیز همچون سایر شرکت ها در جهت ثابت نمودن کیفیت کالای تولیدی خود اقدام به تست های مقاومت می کنند ولی این تست ها تنها یک تست داخلی و در محیط کارخانه برای مشخص کردن E-MODULUS زرین مورد استفاده در تولید پروفیل های خود می باشد و هیچگونه کاربردی در جهت تعیین مقاومت لوله  در زیر زمین را ندارند در عوض برای محاسبه لوله تحت شرایط مورد نظر و همچنین تشکیل پروفیل مورد نیاز و مناسب که از طریق نرم افزاری که براساس استاندارد ATVA127 سال ۲۰۰۰ می باشد استفاده می کنند ، این محاسبات استاتیکی برای کلیه لوله ها میتواند مورد استفاده قرار گیرد . اصل و پایه این نرم افزار براساس محاسبات استاتیکی مورد استفاده مهندسین در جهت تولید محصولات مهندسی می باشد .

در استفاده از این نرم افزار ابتدا می بایست تمام بارهای وارده بر لوله شناسایی و مشخص شوند و سپس با استفاده از این اطلاعات اقدام به انجام محاسبات استاتیکی درجهت بدست آوردن ضریب اطمینان و همچنین طول عمر لوله اقدام نماییم . به طور کلی ۳۰منطقه بحرانی بر روی لوله وجود دارد که همگی می بایست دقیقا در محاسبات مدنظر گرفته شوند :

۱-تاج لوله

۲-محور لوله

۳-کف لوله

بعد از ۳ ناحیه بحرانی بالا باید به موارد بستر سازی لوله نیز به همان نسبت توجه داشته باشیم که معمولا و عموما از این موارد میتوان به ۲ مورد ذیل اشاره نمود :

  • لوله خالی
  • لوله پر

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *