گزارش محاسبات استاتیکی لوله های پلی اتیلن (قسمت چهارم)



یک مهندسی خوب می بایست بتواند علت استفاده خود از لوله ای با مقاومت حلقوی بالا و همچنین تلف کردن و ازبین بردن منابع طبیعی را توجیه کند . کدام مهندسی ساختمان دیواره های یک بنا را برای هیچ دوبرابر می کند ؟ و کدام مهندس مقاومت حلقوی لوله پلی اتیلن را دو برابر می کند ؟ فقط و فقط به دلیل تبلیغا اشتباه یک عده تولید کننده که هیچ گونه توجیه علمی در رابطه با این قضیه ندارند ؟

استاندارد EN1295-1

این استاندارد بر انواع روش های محاسبات استاتیکی که به نحوی در اروپا مورد استفاده می باشد  ، اشاره می کند . در بخش B16 آلمان استاندارد  ATVA127 با اینکه یک استاندارد آلمانی است به علت ارتباط تنگاتنگ با انواع استاندارد های اروپایی می بایست در همه جا مورد استفاده قرار گیرد  و همگی تولید کنندگان و فعالان این صنعت ملزم به رعایت مفاد آن می باشند . پس این خود یک دلیل مناسب برای این مساله می باشد که چرا محاسبات استاتیکی اصل و پایه محاسبات و سازه های مهندسی در اروپا می باشد . مقدار و عدد مقاومت حلقوی نمیتواند دلیل اصلی پایداری یک لوله در یک شرایط باشد بلکه این مقدار و عدد تنها یک ضریب اطمینان در برابر مسائلی همچون تنش – تغییر شکل و پایداری می باشد .

تست لوله

تست مقاومت حلقوی یک تست و آزمایش کیفی برای انواع لوله پلاستیکی می باشد . پس تولید کننده در طی این آزمایش به مصرف کننده ثابت می کند که محصول ارائه شده از لحاظ پروفیل و لوله یک محصول کاملا مطمئن می باشد و باید توجه داشته باشیم که این آزمایش در جهت محاسبات استاتیکی و یا حتی شرایط کارگزاری لوله در زیر زمین هیچگونه اطمینانی نمیدهد .

پس باتوجه به مساله بالا تلفیق یک آزمایش ساده لوله با یک محاسبه استاتیک در مورد لوله کاملا یک امر غیر منطقی بوده و هیچگونه ضمانتی در جهت بهتر بودن شرایط پروژه خواهد داشت که امروز متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان در جهت تلفیق این دو مساله باهم تبلیغاتی می کنند .

 

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *