گزارش محاسبات استاتیکی لوله های پلی اتیلن (قسمت نهم)



پس نمیتوان با بهتر کردن ( Grade) مواد اولیه مقاومت حلقوی را بالا ببریم . در همین راستا مهندسین دست به ارائه محصولی به نام پروفیلین زدند و پروفیلین همچون سایر محصولات پلی اتیلن دارای ضخامت بدنه کم و دقیقا همان E-MODULUS مربوطه می باشد با این تفاوت که این محصول قدرت و توانایی بالایی در جهت کنترل فشارهای بیرونی دارد . لذا با عنایت به مطالب ارائه شده بالا میتوان به این نتیجه رسید که هیچگونه ارتباطی بین کلاس های فشار داخلی و مقاومت و پایداری حلقوی در زمین برای لوله پلی اتیلن وجود ندارد .

پس هیچ وقت نباید از کلاس های فشار در جهت توجیه و توصیف پایداری یک لوله که قرار است در زمین دفن بشود ، انجام شود .

از طریق خطوط تولید لوله کاروگیت:

اینگونه لوله ها برعکس لوله تولیدی از روش قبلی که بر اساس کلاسهای فشار بودند ، بیشتر براساس کلاس های مقاومت طراحی و ساخته می شوند و مدعی این هستند که عملکرد خیلی بهتری در کنترل فشارهای خارجی در زمین دارند و این درحالیست که هیچگونه ارتباطی بین مقاومت حلقوی یک لوله و رفتار آن در برابر در برابر فشارهای بیرونی در زیر زمین وجود ندارد .

عدد مربوط به مقاومت حلقوی که معمولا از طرف مشاوران مطرح می شود از آزمایش های مقاومت حلقوی طبق استاندارد های Die16961 و EN13476 و EN13476-2 که تنها و تنها نتیجه یک  تست در محیط آزمایشگاهی می باشد که باید بخاطر داشته باشیم که این آزمایش اطلاعاتی در خصوص E-MODULUS پلی اتیلن و همچنین محاسبات سفتی و سختی پروفیل مورد استفاده برای یک دوره آزمایش کوتاه را به ما می دهد و نمیتواند نتایج حاصله در طول یک دوره ۵۰ ساله و یا حتی ۲ ماه را که قرار است لوله در زیر زمین دفن شود به ما بدهد ما در آزمایش سختی حلقوی که در محیط آزمایشگاه انجام می شود تنها میتوانیم یک نیروی دو بعدی برای مدت کوتاه به لوله مورد نظر وارد کنیم و این درحالیست که تنها نیروهای بلند مدت هستند که میتوانند منجر به تغییر حالت و خمش در لوله مورد نظر با استفاده از بعد سوم نیرو شود . در اینجا همچون حالت قبلی می بایست خاطر نشان شویم که لوله کاروگیت تولیدی از این طریق با کلاس ۴ در شرایطی که لوله جدید با کلاس ۲ میتواند جوابگو باشند ممکن است دچار تغییر حالت و خمش شوند و نتوانند بارهای وارده را از بیرون کنترل کنند ، دلیل این امر چیست؟

دلیل این امر این است که محاسبات استاتیکی مربوط به یک لوله هیچ وقت به مقاومت حلقوی ختم نمی شود ،  به عبارتی نتیجه محاسبات استاتیکی ضریب اطمینان برای نیروی کششی و خمشی می باشد و یا به عبارتی دیگر تمام نیروها و بارهای وارده در ۳ جهت همگی رفتار لوله را در شرایط دفنی در زمین تحت تاثیر قرار می دهند . لذا برای محاسبه میزان مقاومت لوله در زمین می بایست تمامی این فشارها و بارها را در زوایای مختلف در نظر بگیریم نه ایمکه فقط به کلاس های سفتی و سختی توجه داشته باشیم .

 

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *