گزارش محاسبات استاتیکی لوله های پلی اتیلن (قسمت یازدهم)



کیفیت محاسبات استاتیکی

استاندارد ATVA127 یک صفحه کاری مشخصی برای لوله پروفیلی خارجی و لوله خاص اما مهم دارد که در اصطلاح معروف است (کیفیت محاسبات و مدارک ایستایی ) که در گذشته محاسبات استاتیکی لوله پروفیلی برطبق برنامه ای بنام  Equivalet wall thickness یا همان مقاومت برابر با ضخامت بدنه محاسبه می شود . با نگاهی به استاندارهای این گونه لوله ها میتوانیم به این مساله دست پیدا کنیم که مهندسین برای هر پروفیلی یک عدد و مقدار خاص درجه ضخامت بدنه پیدا خواهیم کرد . به عنوان مثال ضخامت بدنه پروفیل KR510 طبق مستندات ارائه شده از طرف مهندسین برابر است با ۳۶/۲۰ میلیمتر.

این روش در اصل همان روشی است که برای محاسبه میزان مقاومت لوله پروفیل دار فقط ، مقاومت ضریب های ایمنی و طول عمر یک لوله پلی اتیلن تک جداره مورد محاسبه قرار میگرفت . اگر کمی دقت کنیم میبینیم که حتی در زمان های گذشته نیز هیچ  وقت از محاسبات مقاومت حلقوی در جهت تعیین میزان مقاومت یک لوله استفاده نمی شد . لذا با همه این بخش ها ، مهندسی رفتار لوله در زمینی در کشور آلمان به نحوی همیشه با مهندسی رفتار محصولات در صنعت ساختمان مرتبط بوده و هست . حا در این زمان که لوله متعددی با ساختارهای مختلف وارد بازار شده است ، مهندسین این امر دریافته اند که تفاوت بسیار زیادی بین کیفیت انواع این نوع محصولات وجود دارد که این خود به دلیل ساختارهایی است که در هریک از این محصولات استفاده شده است .

این اختلاف کیفیت در محاسبات استاتیکی و نیز موارد همچون Equivalet wall thickness و یا حتی ساختار واقعی پلی اتیلن نشان داده نشده است و وقتی که لوله متعدی وارد بازار شدند و نتواستند از پس فشارهای وارده در شرایط مورد نظر برآیند استاندارد محاسبات استاتیکی در آلمان و اروپادر سال ۲۰۰۰ تغییر کرد . از آن زمان به بعد همیشه یک مدرک جهت اثبات محاسبات وجود دارد که در این حال جمله ای به شرح ذیل جهت اطلاع ارائه می شود :

لوله پروفیلی را نمیتوان از طریق مقاومت حلقوی و همچنین محاسبات مربوط به ضخامت جداره مورد قیاس قرار داد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *