صرفه‌جویی میلیون‌ها متر مکعب آب در استان مرکزی با سیستم آبیاری لوله پلی اتیلن



ایران یکی از کشورهای خشک جهان است. سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار که با لوله پلی اتیلن به انجام می‌رسد از روش‌های کارآمد در کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در منابع آبی کشور به شمار می‌روند.

استان مرکزی با داشتن ۳۱۰ هزار هکتار زمین کشاوری و امکان پیاده‌سازی سیستم‌های آبیاری نوین را دارا است. عباس صالحی یکی از مسئولان جهاد کشاورزی این استان اعلام کرد که در حال حاضر ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان با سیستم‌های تحت فشار نوین آبیاری می‌شوند و برنامه نیز وجود داره که هر سال ۷۵۰۰ هکتار به این رفم افزوده شود.

وی افرود، تبدیل هر هکتار زمین با آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار، ۴۴۰۰ لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند. در کانال‌های سنتی انتقال آب، حدود ۳۰ درصد آب فقط در مسیر اتلاف می‌شود که رقمی بسیار زیاد است و برای کشوری مثل ایران، آسیب‌های زیادی به دنبال دارد.

استفاده از لوله پلی اتیلن برای انتقال آب در عوض کانال‌های سنتی می‌تواند از اتلاف این حجم بزرگ آب جلوگیری نماید.

وی در ادامه گفت: موفقیت در کاهش مصرف منابع آبی نیازمند یاری و همکاری همه مردم است و به تنهایی نمی‌توان این مشکل بزرگ را حل کرد. مصرف آب کشاورزی در ایران سه برابر متوسط جهانی است که با صرفه‌جویی این مقدار، می‌توان با خشکسالی و مشکلات منابع آب در ایران به خوبی کنار آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *