انواع منهول پلی اتیلن



همانند سایر منهول‌ها، منهول‌های پلی اتیلن را می‌توان به دو نوع از لحاظ کاربرد و شکل ظاهری تقسیم نمود:

۱- منهول‌های گذرمستقیم

این منهول‌ها برای استفاده در نقاط عطف لوله پلی اتیلن که دارای چندین اتصال ورودی و خروجی می‌باشد طراحی گردیده است. از جمله موارد استفاده از این منهول‌ها می‌توان به انشعاب‌گیری و نیز تجمیع اتصالات خانگی اشاره نمود. نمونه‌ای از این نوع منهول در شکل-۵ نشان داده شده است. این نوع از منهول‌ها برای استفاده در لوله‌ی با اتصالات ورودی و خروجی تا قطر ۷۰۰ میلیمتر مناسب می‌باشند. در این حالت یک لوله ۱۰۰۰ میلیمتر در مسیر به عنوان آدم رو استفاده می‌شود. همچنین ادامه لوله به صورت سرباز در داخل لوله و پلیت‌های پلی اتیلن در کناره آن کار ماهیچه بتنی منهول‌های بتنی را به مراتب کاملترانجام می‌دهد. برای اتصالات بالاتر از سایز ۸۰۰ معمولا از منهول جانبی استفاده می‌شود ولی در صورت نیاز به منهول‌های از نوع گذر مستقیم باید بعنوان مثال از لوله سایز ۱۲۰۰ برای ورودی ۸۰۰ استفاده کرد. انتهای منهول‌های ساخته شده از پلی اتیلن ساختار جوش‌خورده داشته، بنابراین از نظر آب‌بندی کاملا مطمین می‌باشند.
منهول‌های گذرمستقیم

۲- منهول‌های جانبی

منهول‌های جانبی برای لوله با قطر داخلی ۸۰۰ میلیمتر و بالاتر جزء کاربردهای عملی و اقتصادی در تاسیسات شبکه فاضلاب محسوب می‌شود. در چنین مواردی، قطرهای بالا، برای دسترسی به شبکه شفت منهول به صورت مجانب و مماس با خط مرکزی لوله ساخته و نصب می‌شود. در شکل-۶ نمونه‌ای از منهول‌های جانبی پلی اتیلن نشان داده شده است.
منهول جانبی

۳- منهول‌های ریزشی

این نوع منهول‌ها به منهول‌هایی اطلاق می‌شود که در دراپهای با ارتفاع بیشتر از ۶۰ سانتیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد(شکل-۷). حداکثر ارتفاع مجاز برای استفاده از چنین منهول‌هایی ۳ متر می‌باشد. برای ارتفاعهای بالاتر می‌بایست که طراحی خاصی برای ساخت منهول در نظر گرفته شود.
نمونه‌ای از منهول ریزشی

مشخصات مکانیکی

برای منهول‌ها ، چه جانبی و چه گذر مستقیم محاسبات استاتیکی همانندی همچون لوله ، طبق استاندارد ATV A 127 انجام می‌گیرد که در این حالت با توجه به مشخصات پروژه ، ارتفاع بار خاک وارده ، فشار آب‌های زیر زمینی، بارترافیکی وارده مستقیم و غیر مستقیم به منهول و سایر نیروها لحاظ و پروفیل مناسب برای لوله محاسبه می‌شود. بنابراین ضخامت و سطح مقطع شفت باربر نسبت به بارهای وارده متفاوت و از نوع تک جداره تا انواع پروفیل دار قابل تغییر است.

نحوه نصب منهول‌ها

همچنین شرایط بستر سازی و دفن منهول با توجه به جداول ATV A 127 همچون لوله بوده و مخلوط دانه بندی شده شن متراکم در لایه‌های ۳۰ سانتی‌متری برای اطراف منهول گزینه مناسبی خواهد بود.برای کف منهول نیز می‌توان از بستر متراکم و یا بازیافتنا در برخی مواقع از بتن سبک (مگر) نیز می‌توان استفاده کرد ولی نیاز به تمهید شرایط خاص برای تدفین منهول نمی‌باشد.
برای اتصال منهول به سطح زمین ، استفاده از رینگهای بتنی پیش‌ساخته بر روی شفت پلی‌اتیلن ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه حل می‌باشد. (شکل ۸) با توجه به اینکه سطح فاضلاب و یا بازیافتنا آب‌های زیرزمینی در بیش‌ترین حالت خود تا بالای سطح لوله است می‌توان در بالاتر از آن از بتن استفاده کرد. برای دریچه بالایی نیز از نوع متداول چدنی می‌توان استفاده کرد. در صورتی که سطح آب‌های زیرزمینی بالاتر باشد یا بنا بدلایلی دیگر که نیاز باشد تا شفت پلی اتیلن تا سطح زمین ادامه یابد، می‌توان پلیت بتنی را مستقیما ر روی شفت پلی اتیلن قرار داد.
برای دراپهای مورد نیاز در مسیر می‌توان دراپ قایم از بیرون و یا در داخل منهول تعبیه نمود. تمامی آلترناتیوهای منهول اعم از تعداد ورودی ، خروجی دراپها ، ارتفاع و.. با پلی اتیلن و با کامل‌ترین شکل هیدرولیکی قابل طراحی و تولید می‌باشد.
استفاده از حلقه‌های بتنی به همراه منهول پلی اتیلن