چین، بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده محصولات پتروشیمی



بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه IHS Markit، مستقر در هیوستون ایالات متحده، چین همچنان موقعیت کلیدی خود را به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده در بازار جهانی پتروشیمی حفظ خواهد کرد و انتظار می‌رود نرخ رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی در این کشور ظرف چند سال آینده تا حدودی تعدیل شود.

برآورد موسسه IHS Markit نشان می‌دهد که رقم رشد تقاضای چین برای محصولات کلیدی پتروشیمی ظرف چهار سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد و به پایین تر از نرخ رشد تاریخی دو رقمی یعنی حدود پنج الی هفت درصد برسد.

براساس این گزارش، پائول پنگ، کارشناس HIS Markit، می‌گوید: اگرچه چین کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان در چین هم اثر داشته، اما همچنان پیشرو رشد تقاضا برای محصولات شیمیایی در سال های پیش رو است. با این حال پیش‌بینی می‌شود این رشد تا حدودی کاهش شود.

پنگ افزود: از سال ۲۰۰۰ میلادی چین نقشی کلیدی در رشد تقاضای جهانی و سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه صنایع شیمیایی ایفا کرده است. تا پیش از این سال چین سهمی اندک از مصرف یا تولید محصولات شیمیایی داشت. اما پس از توسعه سریع این کشور در بخش تولید محصولات مصرفی، تقاضای چین برای محصولات شیمیایی در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ میلادی جهش چشمگیری داشت. در سال ۲۰۱۵ چین یک سوم از تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی پایه را به خود اختصاص داد و در حال حاضر با فاصله زیادی بزرگترین مصرف کننده و تولید کننده این محصولات در جهان به شمار می‌رود.

اگر چه این کشور در زمان بالا بودن قیمت نفت، علاوه بر افزایش ظرفیت داخلی محصولات پتروشیمی متعارف، سرمایه گذاری های گسترده‌ای برای تولید محصولات پتروشیمی غیر متعارف انجام داد، با این حال ظرف دو سال گذشته و با افت بهای نفت خام، چین سرمایه گذاری‌های خود را برای احداث مجموعه‌های یکپارچه و بزرگ پتروشیمی متمرکز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *